|
|
---|---|
Hej! Jag håller på och hjälper grannen med deras 320d (E91, 2011, manuell). När man kör börjar plötsligt DTC-symbolen att blinka och bilen tappar kraft. Det finns ingen gasrespons och farthållaren lägger av. Trycker man in DTC-knappen så börjar bilen gå som vanligt igen. Efter att ha googlat runt lite märkte jag att det här var ett rätt vanligt problem och att det oftast verkar bero på en dålig abs-sensor. Men så är inte fallet här. När jag kopplar upp min Launch och kollar sensorerna så visar de alla exakt samma hastighet. Men i samma ögonblick som DTC-symbolen börjar blinka så försvinner hastighetsvärdena och det står "not supprted" istället. Precis som att alla fyra sensorerna tappar kontakten med DCS exakt samtidigt. Det finns inte en enda felkod i något system, batteriet är friskt och nyladdat och jag har kollat säkringarna till DCS (F26, F82 och F90). Jag kollade för skojs skull några andra värden i DSC ("Rotation rate" och "transversal acceleration") och även dessa slår om till "not supported" när DTC-symbolen börjar blinka. En lustig grej är att felet bara uppkommer vid färd framåt. Startar man från stillastående så kommer felet vid 10-12 km/h, men om man backar händer inget. Jag backade runt 30 km/h och då visade alla fyra sensorerna exakt samma fart. Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Med vänliga hälsningar Gurra | |
Precis så det börjar när nån ABS krans är dålig/svullen och tar i givaren. Sen finns det som du påtalar ingen logik i att alla slutar ge värden, inte funkar bakåt mm. Men jag haft haft problemet flera gånger på 3 olika bilar, det börjar alltid som du beskriver, kommer lite till o från. När felet blir permanent tänds fler lampor och det sätter felkod. Första gången bytte jag bara givare höger bak på måfå, läst att det var vanligast, bilen funkade i flera veckor innan det började blinka igen, efter nån månad blev det permanent. Tog bort drivaxeln och hittade en krans som sett bättre dagar, svullen och oval av rost. Ny drivaxel och allt funkade som det skulle, bytte inte givaren igen. På nästa bil bytte jag bara drivaxeln direkt, den kransen var lika dålig, då funkande det inte och jag fick även byta givaren, trots att gamla givaren stillastående inte mätte nått fel, den gav bara fel värden när det snurrade. |
|
Precis som isåkare skriver sväller abs kransen pga av rost. Du kan bricka ut abs givarna med lämplig bricka. Får inte vara för tjock. En billig bricka som är tunn brukar fungera. Du kan också prova att ta bort givaren och ta en mejsel och snurra lagret runt och skrapa. På min var det bakhjulen som problemet uppkom på. Detta är ju en quick fix om du inte orkar ta tag i att byta kransen med en gång. För mig har det fungerat i flera år och jag kör så änn. Lycka till.. | |
Har inte E91 2011 inbyggd ABS-krans i hjullagret... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Jag har haft samma problem och nämnt det i en annan forumtråd. Jag nämnde även att jag shimsat ut givaren med en bricka, och efter det fungerar allt som det ska. Dock ger brickan ingen "tät" anslutning eller anliggning för sensorn. Nu har jag laserskurit rostfria shims (som en kul test). Dessa ska jag montera som "distanser" till sensorn, så den ej tar i ABS-kransen. Länk |
|
Det är känsligt hur tjock brickan ska vara. Inte för tjock inte för tunn. Utan den ska ligga så nära som möjligt utan att den tar i kransen. Orsaken är nog att kransen svullit ojämt och blivit oval och måste då ligga nära för att givaren inte kommer för långt ifrån kransen när hjulet snurrar. | |
Som sagt, problemet är redan löst med en M6 bricka som var 1,4 mm tjock (om jag minns rätt). Dock täcker inte brickan hela plana ytan under sensorn, så det blir en glipa där sensorn går ner i hålet mot ABS-kransen. Därav har jag nu testat skära ut anpassade shims för ett tätare montage. Dessa shims är 1,5 mm, dvs ungefär som M6 brickan. Skulle 1,5 mm bli fel kan jag istället skära ut 1 mm shims i samma form. Skärfilen är ju densamma oavsett plåttjocklek. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.