|
|
---|---|
Hej, Vid vilka miltal byter man bränslefilter på 520 D 2019 G31? Tack för svar. | |
Finns numera inga uttalade intervall på detta, men på min, med serviceavtal, bytte de vid senaste servicetillfället ( bilens 3:e oljeservice) då den hade gått lite drygt 7 100 mil. |
|
ProPro-medlem 12.983 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, detta som allt annat är numera "lifetime" (har väntat ett tag nu på att BMW även tar bort tankluckan och uppger att drivmedlet också är "lifetime" men verkar inte ha riktigt ha slagit igenom på bred front ännu). Men det som "Freude am Fahren" skriver matchar bra med vad som står i min Servicebok för en E87 (1-Serie 2004-2013). Där står det, endast för diesel, att vid vart tredje oljebyte (mot särskild debitering): "Byte av bränslefilter, vid dålig dieselbränslekvalitet kan det behövas bytas oftare". Så vid vart tredje-fjärde "officiella" oljebyte kan man ha som riktlinje för dieselmotorer. Eller vid typ 8000, 16 000, 24 000 mil (eller 10 000, 20 000 och 30 000 mil). Dieselbränslekvalitén i Sverige borde vara ganska hög vilket borde göra eventuellt bytesintervall ganska långt. Men har noll koll på alla dieselbränsletyper och vissa typer verkar ju vilja göra om bränsletanken till ett akvarium med all möjlig sorters marinbiologisk aktivitet (där man nu riskerar att attackeras av en aggresiv dieseldoftande 16-armad bläckfisk nästa gång man öppnar tanken på en dieselbil). Med "officiella" oljebyten menar jag de oljebytestillfällen som bilen själv (det vill säga CBS - Condition Based Service) uppger. Men då de flesta (speciellt de med dieselmotorer och ofördelaktiga körprofiler) slänger in ett oljebyte vid "halvtid" (dvs in med ett extra oljebyte mellan två "officiella" oljebyten). Samma sak med motorluftfilter, det har numera inget uppgivet bytesintervall. Men i samma Servicebok står det, både för bensin och diesel, att vid vart tredje oljebyte (mot särskild debitering): "Byte av luftfilterinsats, i starkt förorenad miljö kan den behövas bytas oftare". |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.