|
|
---|---|
Funderar på att byta bil och sneglar lite på iX. Lite förvånad över att iX 50 verkar ha över ett års leveranstid medans iX40 går att få på några veckor. Är 50an så mycket bättre eller vad är det som gör att "ingen" köper de 40or som finns i lager när det är så lång leveranstid på 50an? Vad har ni för teorier? | |
IX40 är enligt min uppfattning inte en bra elbil för ett pris på drygt miljonen eller mer. E-tron 55 är betydligt bättre. Båda har svag räckvidd, men E-tron har framförallt luftfjädringen som trumf samt en bättre byggd bil skulle jag säga. Man måste på IX upp på IX50, men då pratar vi cirka 1,2 mkr. Då får man iaf luftfjädringen och integral styrning. Ändå är känslan inte premium. Ev vis att öppna och stänga de karmlösa dörrarna, stolarna, ljudet mm. Även om jag älskat BMW i årtionden så går IX bort för mig. Väntar först och främst på en prissänkning. Det enorma lagret på IX40 visar att den är svårsåld trots enorm bilbrist och att trots att konkurrenten E-tron inte ens tillverkas just nu på nästan ett år pga modellbyte. IX50 verkar ha prioritet till den amerikanska marknaden. /Anders |
|
Om jag jag som har en E-tron 55 uttalar mig så tycker jag absolut att IX40 har en premiumkänsla även med karmlösa dörrar men visst att stänga dörrarna. I Audin är mer klånk. Jag upplever ändå IX40 som tystare än E55 och inget spårvagnsljud. Men i övrigt är den inte så mycket bättre än en E55 som den borde vara, snålare men med mindre batteri så ungefär samma räckvidd. Dock går det inte beställa någon E55 nu ś den ör inget alternativ. Och E50 har mycket sämre räckvidd än E55, och då ör är I40 mycket bättre. Jag valde Ix50 för att få löngre räckvidd. ix40 är inte en dålig bil men inte riktigt prisvärd tycker jag. | |
Jag har också haft en E-tron i 12 månader och tycker att den ger betydligt mera premiumkänsla än den IX40 jag lånade i februari-mars. /Anders |
|
Ja, tänk va olika man kan tycka. Jag har en Etron som ska lämnas tillbaka nu på torsdag, 1/9. Har beställt en IX 50 med leverans i okt/nov. Jag tycker att Etronen inte håller samma klass och känsla som den Q8:a jag hade innan. Tycker att Etronen känns mer plastig. IX:n känns betydligt mer modern, sen kanske jag inte är ett superfan av designen. Men IX:n blir dyr, närmare 1,4’ brutto med dagens priser. Har dock gått upp rätt mkt sen jag la beställningen… Länk |
|
Då förstår jag lite mer hur andra tänker. Ska se om jag kan provköra bägge två efter varandra så får vi se hur det känns. Tack för svar! |
|
Jag har aldrig haft Q8 men haft många andra Audi, A6 Avant, A6 Allroad, A8, RS6 Avant osv och E-tron ligger nog i ungefär samma ”premium klass” som dessa tycker jag. Sen gillade jag ändå inte allt med E-tron varför jag ändå överlät mitt leasing avtal för en månad sedan till en man som verkar super nöjd. Det är svårt att jämföra olika bilar och märken. Vi har säkert dessutom olika kriterier på vad som är premium. För mig var det mest känslan att kliva in och sätta mig i IX som hade (för) stora förväntningar på. Ex vis bara känslan i dörrhandtaget när jag öppnar dörren, känslan när dörren stängs, känslan att sitta i stolen, som inte är varken bekväm eller skön, instrument brädan som påminner mera om en minibuss och sen inte minst ingen luftfjädring på en bil som kostar minst 1,1 mkr brutto. Kör känslan var avsevärt sämre än E-tron 55. Men som sagt detta gäller en demo IX40 provkörd ett dygn i februari. Jag kan tänka mig att IX50 är en väldigt mkt bättre bil i och med luftfjädring och integral styrning standard samt att många väljer multifunktion stolarna. Tyvärr finns ingen att provköra. Men jag vet att de flesta väljer 50 modellen. MEN man måste alltså upp på brutto 1,4 mkr eller liknande. För mkt för mig. Då finns andra alternativ som ex vis MB EQS SUV. Men jag var nära att i juni ta en IX50 med lev i okt-dec men backade iom nya bonusreglerna då jag kände att man bör ha in de 70 tkr för att på något vis kunna räkna hem det ekonomiska i en sån affär. Värdeminskningen lär bli en stor kostnadskontroll när produktionen släpper loss nångång. Jag känner att då är X5 45e ett bättre alternativ på många sätt. Dessutom väldigt bra ekonomi i den. /Anders |
|
Varför så mycket som 1.4 brutto? Tror jag landa på 1.25 och tror jag blir nöjd med den. Tror det blir ett högre begpris när man inte fått miljöbonus men vi får väl se. IX40 däremot som det finns 95 st till salu av kan nog sjunka en del. Hade 45e innan men kan inte tänka mig att gå tillbaka till fossil. |
|
Man börjar iaf märka en del IX ute i trafiken. Idag har jag mött tre st på förmiddagen. /Anders |
|
Jo då håller med, finns en svart där jag bor som jag möter ibland och en röd på andra sidan stan men inte så tråkigt ofta som Tesla 3 och Y. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.