Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Börjar funderar på att byta bil, vill helst ha en X3 20d men den kostar ~600k och har saftig skatt. Har nu snöat in på nya RAV4 Hybrid (ej ladd-hybrid), tycker en är fulsnygg och den attraherar mig. Någon som har erfarhenhet av Toyota Hybrid, kan verkligen en stor bil som RAV4 dra 5.8 l/100km ?Jag kör främst längre resor på landsväg/motorväg. | |
Vi har bla en C-HR hybrid och upplever att den funkar bäst i stan då den drar o.38. På landsväg drar den 0.46. PÅ landsväg använder den inte eldrift i samma utsträckning. Visst, ibland går den över på eldrift i utförsbackar och sedan kan man hålla eldrift ett tag om man är snäll på gasen. Det blir en sport att gå så länge som möjligt på el vilket gör att körningen blir oaggresiv;) Nu har ju rav4 en starkare motor och säkert starkare batterier också, men skulle tippa att vikten balanserar det gentemot C-HR. CVT lådan är det enda som är lite tråkigt på den. Surrar på ganska bra vid rejält gaspådrag så det vil man undvika vilket är ganska lätt eftersom man vill åka så snålt som möjligt. EB |
|
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av någon japansk hybrid. Men, en halvstor hög SUV med bensinmotor, går det verkligen att köra den i längden på landsväg/motorväg på under 0,7 l /mil i verkligheten? Min förra Q5 TDI 190 drog 0,6-0,7 på långkörning. X3 20d för ~600k, då är den rejält utrustad. MVH Christofer |
|
Bensinmotorn går på Atkins-cykel så ja, även utan eldriften, så är de snålare än en vanlig bensinbil. Men hur stor skillnaden blir och jämfört med diesel - tja? Jag håller med dig. Har kört Auris hybrid en del och jag tycker hela upplevelsen är alldeles för "seg". Det är en fördröjning mellan gaspedalen och motorn som jag tycker är störig. När motorn väl vaknar så varvar den för mycket. Det finns ingen koppling mellan hur mycket man gasar och hur motorn reagerar. Hur den nya är kan jag dock inte kommentera. Att den nya är rätt snygg kan jag absolut hålla med om! Länk Länk |
|
OK! Med tanke på att angivna förbrukningssiffror alltid är helt orimliga, i synnerhet om man inte kör extremt snålt, så kanske en rimligt motorvägsförbrukning ligger på 0,7-0,8 då. Det enda rätta är väl att låna en bil och köra en rejäl tur (30-40 mil) i normal trafik och tempo för att se vart ens personliga förbrukning faktiskt hamnar. Dessutom, som sagt, efter vad man hört om växellåda och karaktär i allmänhet så är nog en rejäl utvärdering att föredra. Vad man kan säga generellt är väl att de som vant sig med att köra nyare tyska premiummodeller sällan är särskilt imponerade av japanska eller koreanska motsvarigheter. MVH Christofer |
|
Toyota kommer aldrig att försöka vara en Tysk "premium" bil. Både på gott och ont, fast billigare (inköp, service) och driftsäkrare. EB |
|
RAV4 plugin kostar 499k med ganska blek utrustning. En Q5TFSie är inte mycket dyrare men (enligt mig) en bättre bil på allt. Länk | |
Jo plugin'en är dyr, och den är knappast aktuell om man inte kan ladda hemma. En vanlig hybrid startar från 335k, lite mer rimligt. Är inne på en Style i silver med svart tak, något dyrare men inte så farligt. Får ta mig till närmsta Toyota-handlare och testköra en bil en lite längre runda, vill ha en rimlig förbrukning när jag kör 50 mil motorväg. |
|
Är skillnaden i förbrukning den enskilt mest avgörande faktorn för årskostnaden? En skillnad på 1-2 dl/mil gör kanske 3 000 - 15 000 kr per år (beroende på körsträcka). För mig är bilkostnaden per år omkring 130 000. En skillnad på 1 dl/mil i förbrukning är nästan ingenting i jämförelse med värdeminskningen... En skillnad i förbrukning på 1-2 dl/mil är för mig en ganska ointressant faktor. |
|
En RAV4 Style kostar från 369900:- på kampanj. Jag hade ju hellre valt ex. en större, bekvämare och bättre utrustad Kodiad TDI 200. Borde passa ditt ändamål bättre. Det lägre priset kan du ju lägga på skatt istället. ;-) Länk Länk MVH Christofer |
|
Sprillans RAV4 eller Kodiaq (gammal teknik från VW koncernen, Touareg/Tiguan) Obskyrt alternativ. Vem med något som helst bil intresse köper ens en Skoda?;) EB |
|
Öh, hur många köper en Toyota RAV4 för att det är en rolig bil? Skämtar du? Japanska vardagsmodeller är väl själva definitionen på tråkiga bilar för ointresserade människor. Utseendet är ju subjektivt. Kodiaq innehåller för övrigt inte särskilt gammal teknik och har ingenting med Touareg att göra. Som jag tolkade det letar trådskaparen efter en bil att köra längre resor på motorväg och vill ha något som går hyggligt snålt. MVH Christofer |
|
Kodiaq är roligare att köra än Rav4 alla dagar i veckan. Men nu var inte det nåt som var prio sannolikt. Mer prioriterat kan ju i det här fallet vara att den är tystare också. Typ 10k i skatt varje år är dock surt. |
|
En kollega till mig valde nyligen en RAV4 som tjänstebil. Han är inte ett dugg bilintresserad men kör mycket. Han är väldigt nöjd med den och har bara positivt att säga om den. Han har inte anmärkt något på förbrukningen men det beror på hur man kör... | |
ProPro-medlem 12.986 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En riktigt intressant video om P710 transaxeln som sitter i just den nya RAV4 elhybriden! Jisses! Det börjar bli komplicerat även i transen! Felsöka märkligheter i den här eCVT (Electronic Continously Variable Tranmission) och dess 9 olika driftslägen - lycka till säger jag... :-) |
Ja, 10000:- i skall per år är surt. Man får väl fundera på om 580:- /mån i skillnad är avgörande. Det sparar man dock säkert in på en motsvarande dieselmodell om man kör en del. MVH Christofer |
|
580/0,2x14.50kr = 200 mil i månaden brytpunkt om den drar 2dl mindre. Men jag tror inte det kommer bli avgörande. Kommer man från en 4-serie och vill ha en X3 kommer man inte bli nöjd med en Rav4. Titta bara hur den ser ut invändigt, är som en Corolla från 2002 fortfarande: Länk Länk Länk |
|
Du kanske har rätt, men ska ge den en chans. Räknar man på det så kanske inte 10k i skatt är en deal breaker, det är mer en principfråga - jag betalar redan tillräckligt med skatt. Börjar bli lite stel i ryggen och min f36 är lite småjobbig att ta sig in och ur, främst därför jag börjat kolla på alternativ. |
|
Kvaliteten är sannerligen inte "dålig" på Toyotan. Tvärtom, den är väl ihopskruvad. Men designen och känslan i knappar är inte lika trevlig som de tyska konkurrenterna. Det handlar lite om vad man prioriterar helt enkelt. Skodan är trevligare invändigt men det låter inte som att du är sugen på den helt enkelt. (Jag hade valt Tiguan istället också. Nyligen faceliftad och Skodans enda fördel är sjusitsmöjligheten) | |
Anledningen till att jag tog Kodiaqen som exempel var att den ligger i samma prisklass som den tänkta RAV4, men erbjuder enligt min mening mer, framför allt av komfort och vardags praktikaliteter som värmare och drag. Tiguan är som sagt nyuppdaterad och lite fräschare, men kostar en del mer. MVH Christofer |
|
Även om Toyota har avancerade lösningar ligger de ju ständigt i topp i driftsäkerhet. De må vara trista i design och interiör - men håller, det gör de! De verkar ha stenkoll på sina underleverantörer och funktionaliteten. Vi har haft ett par Toyota, både privat och inom familjen. Om man är van att köra tyskt skall man komma ihåg följande: 1) Korta serviceintervall (1500mil/12 månader) på flera modeller. Normal-dyr service 2) Generellt dåliga strålkastare jmf med Volvo/BMW. De kanske är bättre på de nyare med LED 3) Känslig lack/plåt. Den är väldigt tunn och känslig för stenskott. Och när väl stenskotten är framme blir det väldigt fort rost omkring. Gäller även nyare bilar. Lackstift rekommenderas! 4) Toyota är precis som Volvo främst anpassad för länder med hastighetsbegränsning. De är inte lika avslappnade att köra fort med på motorväg som ex VW. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.