AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.062

Det står att oljan är delsyntetisk. Bra olja?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Min kompis köpte denna olja: Länk
Den är delsyntetisk står det. Är det en dålig olja? Varför delsyntetisk?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

I texten längre ner står det iofs vollsynthetischer(helsyntetisk) ,men som du nämner så på dunken står det delsyntetisk...

Skulle nog säga att det är en helsyntetisk mht priset och viskositetsklassning , men kan inte då förstå att dunkmärkningen(bilden) tyder på att det ska vara en delsyntetisk olja :/


BORDE nästan inte gå att göra en sådan olja delsyntetisk mht spec..tror jag.



Mvh Janne

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med de data som framgår av databladet, skulle jag tippa på att det är mer än 80% hydrocrackad mineralolja i basoljan...

Har bland annat ganska hög lägsta flytbarhetstemperatur i kombination med en låg flampunkt, för att vara en 0W20-olja.

Länk

Det använder för övrigt Castrol i väldigt många av sina "Helsyntetiska" oljor...


Om den är bra eller dålig lämnar jag åt andra att bedöma men den är direkt olämplig i väldigt många applikationer mht. klassningarna - så använd den endast där en sådan oljeklassning skall användas!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Sitter själv i oljetankar och har köpt lite oljor som jag blir lite fundersam över!
Johan B verkar ha koll och jag snor tråden med några frågor till honom
Castrol edge turbodiesel 5-40 ” ASEA C3 BMW Longlife-04 dexos2. Kan man använda den till min X3 med b47 motorn 2,0 d års -15. Det står även ”Titanium FST” på den.
Verkar som Longlife märkning försvinner!?
Vad innebär ”dexos2” ?
Kan EGR-ventilen bli påverkad av olika oljor? Som gör att den måste bytas?

God fortsättning

Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ger lite snabba enkla svar (då diesel inte är min "favoritgren") - så fyller nog Johan B på med mer :-)

B47D20 fanns i runt 4-5 olika effektkonfigurationer och berende på vilken B47D20 det handlar om så kan både BMW LL-04 och BMW LL-12 FE godkända, endast BMW LL-04 vara godkänt eller endast BMW LL-12 FE var godkänd.

@snacken : Vad står det i din instruktionsbok?


DEXOS2 är en specifikation som GM använder sig av, så den behöver du inte tänka på (det är BMW Longlife som gäller i ditt fall).


Nej, typ av olja (bland de som är godkända till ditt fordon) gör ingen som helst skillnad när det gäller EGR-ventilen, dess funktion och dess slitage.
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, en snabb flukt i ISTA+ säger mig att en F25 X3 xDrive20d runt 2015 med en B47 har B47D20O0 motor.

Modellen ska ha 140 kw (190 hk) så det verkar rimligt.

B betyder motor från BMW
4 betyder en inline 4-cylindrig motor
7 betyder direkt diesel injection med turbo
D betyder att det är en dieselmotor som är longitudinellt monterad
20 betyder att slagvolymen är 2.0 liter
O betyder att motorn är klassad i prestandaklassen O = Upper
0 betyder det är den första revisionen av denna motortypen

En B47D20O0 kan använda både BMW LL-04 och BMW LL-12 FE (men av dessa två rekommenderar BMW att man använder BMW LL-12 FE men personligen tror jag det där har mer att göra med det löjliga spelet kring bränsleförbrukning som pågått i över 15 år nu och blir bara löjligare och löjligare).

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
LL12FE är en lågviskös olja med sämre skydd mot skjuvning - ger lägre förbrukning men även risk för större slitage i motorn vid hög belastning.

Anger BMW att du kan använda både LL04 och LL12FE, skulle jag personligen använda LL04 och ta någon procents högre förbrukning.

Castrol Edge turbodiesel 5W40 är en högraffinerad mineralolja...finns bättre alternativ.

Dexos2 är som sagt GM-klassning, så den behöver du inte fundera på i detta fallet.

Rent teoretiskt kan EGR-ventilen påverkas i viss grad av vilken olja du kör med - en olja som brinner rent och ger lägre halter av blow-by-gaser ner i vevhuset är teoretiskt mer skonsam mot EGR-ventilen då den oljan ger mindre sot och restpartiklar ner i vevhuset som kan ledas vidare till EGR-ventilen.
Men i praktiken tror jag det är ganska liten skillnad om du håller dig till en olja med rätt klassning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, var så jag tänkte kring EGR-ventilen.
Gör man ett barn find med en dunk typ API CD - klassad olja från 60-talet så är såklart en BMW LL-04 eller LL-12 FE - klassad olja skonsammare mot EGR-ventilen än den oljan.
Men bland de oljor man ska använda (BMW LL-04 eller LL-12 FE) så är ju alla exempelvis ACEA C3 - klassade så mellan dessa är det som sagt ingen mätbar skillnad i praktiken.


Ja, håller med Johan B - kör också hellre med en LL-04 än en LL-12 FE (har aldrig gillat de där FE-oljorna).

Det är B47D20T0 som inte är godkänd för BMW LL-12 FE - den motorn är endast godkänd för BMW LL-04.
T:et i den motorbeteckningen anger att den ligger i en högre effektklass (T = Top) än O (O = Upper) - så inte förvånande att det bara gäller BMW LL-04 där.

Men notera! För den andra revisionen av B47D20-motorer (B47D20U1 och B47D20O1) så är BMW LL-12 FE den ENDA godkända motoroljan (så här har de uppenbarligen uttryckligen designat motorn mot en FE-motorolja med minimala toleranser för att minska den interna friktionen och spara 42 droppar bränsle under bilens livslängd).
sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Hej igen!
Det är en HC syntetolja, det står så på dunken och den köptes på ”öldepot” för ca 2-år sedan och detvstår BMW-longlife 04 på den. På samma olja idag så har de tagit bort Longlife 04, i övrigt samma beteckningar till övriga märken. Artikel nr är 7700916P om ni vill kolla! Billig olja på den webbsidan i övrigt och man får 5 liter vilket är precis den mängd som skall i min motor så det är praktiskt.
Japp BMW-slangen det är rätt motorkod. Kan man använda den oljan tro?

Älskar detta forum med många kunniga och lösningar man hittar och får hjälp med. Är dock lite besviken på kvaliten på bilen som köptes flong ny. Ångest inför köpet då den gick loss på 550. Jag ville testa köpa ny bil en gång, once in a lifetime. Samtliga plåtbitar på mattorna lossnade efter ca halvår, plåtlisten som täcker/skyddar i urlastning i bagaget lossnade precis när jag skulle slänga in väskan så den blev skev mebån lyckades limma den hyggligt. Plastdetaljer vid baklyktorna skramlar och lossnar när man tar lätt på dem. Luftburken i motorrummet verkar lossna och gör att man får ett högt skramlande ljud på tomgång. Luckan till främre spolmunstycke för strålkastaren for bort nyligen. Och nu i veckan så fick jag 3-4 misständningar på jämn fart 110 som gör att jag undrar lite över EGR-venstilen, har läst att det är lite fel på dessa. Den har nu rullat 8800 och i övrigt bra men jag undrar om de andra tyskarna hade haft samma dåliga detaljsammansättning? God fortsättning på er!

Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jadå. den oljan går att använda i din motor (men som Johan B säger så är den inte absolut top notch men den var trots allt BMW LL-04 klassad när den dunken tillverkades och den stod faktiskt med på BMW's egna lista över BMW LL-04 motoroljor så den möter ju en hel del viktiga kriterier).

Yepp, ser på Castrol's hemsida att den oljan inte längre har BMW LL-04 klassificeringen. Kan bero på flera olika anledningar men oftast är det av kostnads- och marknadsfokusrelaterade orsaker som klassificeringar åker in och ut.
Att ansöka om en officiell BMW LL klassificering är en ganska kostsam procedur som företagen bara gör på vissa utvalda produkter. Men gör man en sådan så har man rätt att skriva att produkten har denna klassificering.
Om företaget ANSER att deras produkt uppfyller en viss klassificering så brukar de skriva typ "Meet <x>" eller liknande. Men det varierar och det är ofta luddigt skrivet.
På just denna olja så kan man faktiskt läsa nedanstående i produktbladet och det brukar man tolka som att man faktiskt officiellt ansökt och testat för Renault och GM klassificeringarna men anser själva (eller oberoende testinstitut) att oljan även uppfyller Ford klassificeringen.
- Meets Ford WSS-M2C917-A
- Renault RN 0700 / RN 0710
- GMdexos2

Men som många andra här så rekommenderar jag "byte i halvtid" (dvs du byter en extra gång mellan tidpunkterna som servicedatorn i bilen uppger att oljan ska bytas).



Tråkigt det där med ett helt nytt bilköp - förstår precis vad du menar. Njaaa, det är nog jämnt skägg mellan alla premiummärken i dagens kortsiktiga konsumtionssamhälle.
Det är så mycket plastbitar och annat överallt på bilarna numera så när jag är förkyld så försöker jag inte att nysa i närheten av en alltför ny bil för att undvika att plastbitar trillar av som barr på en gran dagen efter Julafton :-)

Tyvärr det här med dieselmotorer, automatlådor eller xDrive är verkligen inte mitt område då jag sällan kommer i kontakt med dessa - så jag låter någon mer kunnig svara på de där knepiga frågorna.

Har du en enklare (eller avancerad) felkodsläsare så kan du alltid börja och kolla om symptomet triggat någon felkod (en felkod kommer inte att berätta vad som är fel och vilka komponenter som ska bytas men för en erfaren servicetekniker kan det reducera felsökningstiden från tex en dag till ett par timmar). Har du löjligt stor tur kan det vara en felkod som är ganska vanligt förekommande tillsammans med ditt symptom (tex felkod på trycksensorn på common railen och liknande).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
HC= Hydro Crack = i grunden en mineralolja som har "spjälkats upp" i kolvätekedjorna till kortare dito.

En "äkta" helsyntetisk olja av Polyalfaolefein-typ, byggs ihop på motsatt sätt där man utgår från de kortaste kolvätekedjorna som man får i raffineringen och sedan bygger ihop dessa till rätt längd.
Sedan finns det estrar som tillverkas av syror och alkoholer och de tillverkas utan råolja (de uppfanns under WW2 för att ersätta bristen på råolja) men är inte så vanliga som ren basolja i bilmotoroljor - dock används estrar som additiv i sådan olja och som basoljor i jetmotorer mm. då de tål både hög värme och låg kyla.

En HC-olja blir inte lika bra som en PAO-olja.

Det är mycket billigare att göra HC-olja än PAO, och kan man ta lika mycket betalt för dem så tjänar man mer pengar...

Anledningen att många oljor tappade BMW LL04-klassningen var att BMW plötsligt införde nya testparametrar för klassningen LL04, när de införde nya motorer och då klarade nästan ingen tidigare LL04-klassad olja de nya kraven för de inte hunnit göra testerna...sedan kostar det som sagt mycket pengar för oljebolagen att få ha licensen.

Tidigare var det lätt att hitta BMW:s lista över oljor i Tis-online, men den siten är tyvärr stängd av BMW numer.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det kan hjälpa några så lägger jag upp en relativt fräsch version (2018) av BMW Operating Fluids - Engine Oil (haka inte upp er på att det står "edition 09/2009" i början - det brukar stå "edition 09/2009; update 04/2018" eller liknande men av någon anledning föll det bort)
Länk
sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Jag har bytt olja mellan service för jag litar inte på att de långa intervallerna är bra! Uppväxt på gård och lite skruvande på maskiner mm. Alltid bytt oljor på bilar en gång om året 1000-1500 mil, vilket jag kör på än idag.
/Gott slut

sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
BMW-Slangen o Jonny B!
Besitter ni kunskap om dieselolja microorganismer/algväxt? Jag håller på och tömmer tanken på traktorn då jag fått alger pga av RME Diesel. Traktorn blev slöare o slöare precis som om den inte fick tillräckligt med bränsle! Bytte filter, 2 st och det blev lite bättre men den var svår att få igång och helst på tomgång. Öppnade upp där den kapacitiva givaren går ner där det sitter ett grovfilter på sugslangen i tanken som var full i evja!! Så min fråga lyder, vågar man använda den urtömda dieseln om man blandar i motmedel som finns att köpa ((har köpt hos John Deere) eller är det bara att kassera 100 liter!

Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tyvärr snacken - har noll koll på dieselmotorer och bränslet diesel (men brukar nyfiket betrakta dessa intressanta varelser på lite avstånd - främst då lite större motorer).

Såhär spontant (utan att ha någon som helst kunskap så egentligen är detta jag skriver totalt meningslöst att läsa) borde det gå att återanvända den uttömda dieseln (förutsatt att det du tömde ut och tänker återanvända är ren och inte full och klet och evja) om man använder detta bakteridödande medel. Fast John Deere bör kunna svara på den frågan - du är nog inte den förste som frågor om det här vid det här laget...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.