AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.865

Orginal fälgar passar inte

Halloj,

jag köpte en E39 i vintras där det enligt säljar kom med "hyfsade" somamrdäck på orginalfälg. Problemet är att fälgarna tar i bromsok, och däck tar i på insidan av stänkskärm.

Fälgarna är endast 15" så jag tänkte att jag helt enkelt blivit lurad, att det inte alls var orginalfälg. Då tänkte jag byta däck på fälgarna som satt på bilen vid köpet. Men när jag sökte på reg.nr på en däckfirmas hemsida så stod det att dimensionen för däcken till min bil ska vara 15".

Så jag förstår inte riktigt om 15" fälgarna kan passa på bilen. Hur i så fall, behövs det något extra?
Du har helt enkelt köpt fälgar med fel et, inpressning. Brukar dock vara ovanligt att 15” fälgar både fastnar på oket och tar i skärmkanten på samma gång!?

EB
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns >>>massor<<< av originalfälgar till BMW (och även till en viss modell). Så att säga att det är originalfälgar säger i princip absolut ingenting - det säger bara att det är ett BMW reservdelsnummer på fälgen (vilket är bra - vi kommer till det senare) :-)

Tror bara det fanns 3-4 stycken 15" original till E39, då var 16" och 17" mycket vanligare. Men som sagt, 15" ska fungera på en E39 520i. Och som Pula är inne på så måste övriga mått vara korrekta - bredd ligger på mellan 6.5"-7" och ET (inpressningsdjup) ligger på mellan 18-20 mm.

Finns bara ett sätt att gå vidare: Kolla reservdelsnummer på fälgen!

Ta bort ett hjul och kolla efter ett sjusiffrigt reservdelsnummer på fälgen (oftast bakom kåpan eller inuti fälgen). Kolla vilket nummer som står där och posta det här :-)

Se exempel nedan - denna fälg har reservdelsnummer 1 179 774
Länk

Här är ett annat exempel - denna fälg har reservdelsnummer 6 779 786
Länk
Här har ni nummret.

1180069-2

Kan tilläga att däcken+fälgen följde med bilen. Så jag liksom utigick från att det var orginalfälgar till bilen jag köpte :S

Tack för snabba svaren!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Detta är originalfälgar till E36 coupé som har helt fel ET, Styling 13.
Länk

Dessa har ET 47 och din bil ska ha 20.
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, var exakt vad jag misstänkte :-)

Fälgarna kommer så vansinnigt långt in i hjulhuset att det går emot bromsoket och även längst in i hjulhuset.

Men visst - säljaren hade inte fel - det är BMW originalfälgar - fast inte till en E39 :-)

Vänta nu... E36 har navcenter på 72.5 mm medans E39 är lite udda och har navcenter på 74.0 mm... Det där går inte ens att lösa med navringar. Hur tusan fick du på de fälgarna?

Numera brukar jag gå efter en enda princip vid köp och sälj - det enda som är sant är det jag ser med mina egna ögon. Det en säljare berättar kan vara rolig kuriosa och kan i övrigt vara en toktrevlig person (som har goda avsikter men kan exempel själv ha fått felaktig information och förmedlar bara vidare denna information) men all information som kommer från en säljare är helt irrelevant och ska anses vara felaktig till motsatsen bevisats av dig själv :-)
Det satt aldrig på ordentligt. Jag skulle byta till sommardäcken som satt på 15" fälgarna, vinterdäcken satt på aftermarket 17". Men när jag skulle trycka på däcken märkte jag att det tog i, men det här med navcenter hann jag inte märka.

Då undrar jag om det finns något värde i fälgarna? Värt att sälja?

Tack för alla svaren!
bl
2.131
blixten
325i -88
Kontakta säljaren och be att få fälgar som passar i utbyte mot de han lurat på dig.
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, det tog redan emot vid monteringen. Då hänger jag med!

Om det är fräscha sommardäck finns det ett visst värde iallafall - men de är i första hand för E36 och det är 15" så de är inte särskilt eftersökta (de passar även på andra nyare/större modeller men eftersom det är 15" så är det ofta inte intressant).

Själv skulle jag letat efter E39-fälgar med bra sommardäck på och sålt de du har nu. Du får nog lägga lite emellan men inte så fasligt mycket (men räkna med att det kan ta lite tid att bli av med de där E36 15" hjulen).
Ja, det får bli så. Vad är ett rimligt pris? Skulle inte säga att däcken är särskilt fräscha så det kan nog inte vara värt mycket, men alla bäckar små...
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, jag hoppades på att däcken var någorlunda fräsch (för det är där värdet ligger - fälgar med bra däck redo att montera och använda och inte behöva köpa fälgar på ett håll och däck på ett annat och sedan lägga pengar på montering och balansering).

Vad är det för däck och dimensioner? Gissar att dimension är typ 195/65/R15 eller 205/60/R15 eller något i den stilen...

Utan att veta skick på vare sig fälg eller däck så... Tja... Säg 900 SEK... Men då gärna med någorlunda vettiga däck (märke och skick)...

195/60R15

Däcken har väl typ 4-5 mm, mycket av de "små"mönstret är helt borta. Något jävla "Debica" däck. Så inget värde i dem direkt.

Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha... Ok... Håller med... Och då är nog 900 SEK en stretch... Då skulle jag nog satt 600 SEK och inväntat folkstormen :-)
Lite kul dock att du körde med 17” på vinterhjulen och ska smacka på 15” till sommar.
Lite bak o fram men alla fiskar simmar inte medströms som någon här på AP har som livsmärke;)

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.