|
|
---|---|
Hur pass bra är xDrive jämfört med en Quattro? Kör en A4 idag, som jag har fått lära mig gilla. Den ligger tryggt på vägen och jag kan på rak arm inte se något negativt med fyrhjulsdriften (lite extra förbrukning spelar ingen roll och vikt märks inte i en tvålitersdiesel med bagagen full av verktyg) Är lite sugen på en ny M340i touring, men har även testat en C43 och S4. Den senare hade samma karaktär som min nuvarande bil, stabil i höga farter (men det gick betydligt snabbare att komma dit) och den går dit man pekar utan någon större dramatik. S4an känns verkligen som en A4 med mer motor, inte i närheten an M3an jag hade innan. Hur skulle en M340i (senaste generationen) stå sig jämfört med S4 och M3 när det kommer till kördynamik? Nu vet jag att den inte är släppt än men hur är föregående generation (f3x) i jämförelse? Lägger detta i en egen tråd då jag inte vill förstöra G20-tråden med en diskussion om fyrhjulsdrift. | |
Nuvarande generation med exempelvis 335 eller 340 uppfattar jag som mer lättfotade och styr in bättre än nämnda konkurrenter. Körkänslan är "mindre bil" vilket förstås inte bara är positivt. Jag gissar att M340i kommer vara mer lik M3 än nämnda konkurrenter, dock åt det tryggare hållet med 4wd. Aktiva diffen lär göra M340 agil och sen ska nya generationen allmänt styra in väldigt fint enligt de som provat 330 på bana. Kommer M340i som touring så kommer jag ta en allvarlig funderare om det inte blir en order för min del. | |
Körde xDrive på vår F31 335i och tyckte det var riktigt schysst, aldrig problem med att få ner kraften och stabilt och fint i alla lägen. Dock var det på F31 i alla fall inte möjligt att kombinera xDrive och passiva M-chassiet till exempel, så vår bil hade normalchassiet. De verkar ha insett att det inte är optimalt så på G31 finns bättre kombinationsmöjligheter med xDrive och chassin och jag gissar att det kommer bli samma på G20, speciellt med M340i som definitivt har sportigare chassi trots fyrhjulsdriften. Körde en F80 M3 och vår F31 335i efter varandra och då var skillnaden ändå ganska påtaglig, men jag tror att med "M light" som i M340i så har skillnaden troligen krympt en del. Om M340i "bara" känns som en 330i med mer motor så har dom ju misslyckats totalt. |
|
Quatro är inte entydigt. Det betyder bara att bilen kan driva på alla hjul inte vilken teknik det är. Det är antingen Torsen, Haldex, Krondiff eller något helt annat. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
A4 är dock bara Torsen när det gäller Quattro ------- //Lövet |
|
Har kört nåda S5 B8 som kan jämföras med S4 och 340i. Ljudet i S modellen till Audi är snäppet vassare än på 340i. Dock skarpt impat över responsen i 340 med endast 326 hk turbo jämfört med S5 och 333 hk kompressor. Nå provkörde du kanske 354 hk turbo till Audi S4 som jag inte provkört än, har blivit slut på trevliga inbjudande efter min påtaglig större intresse för BMW framför Audi, fast jag brukar hålla Audi handlaren varm med köp av nya Audin, dock inte motorstarka bilar. Crille |
|
Nej, senaste A4, B9 som det är frågan om, har ett nytt system som kallas quattro ultra, det är inte baserat på en Torsen-diff. MVH Christofer |
|
Det är det väl bara Q5 som fått? Är du 100% säker? I pressmaterialet för Q5 lanserades det som en världsnyhet. edit: Crille har rätt enligt dessa: Länk Länk edit2: Enligt detta finns Ultra Quattro enbart på manuella: Länk Klurigt det här. ------- //Lövet |
|
Jag hade precis en 2016 A4 Avant med Ultra Quattro. Den hade Audi DSG alltså inte manuell. Tyvärr hördes ett svagt "klonk" från bakaxeln när 4wd kopplades in efter att ha varit urkopplad. Jag tyckte det var irriterande. |
|
Har bokat in en provkörning av en M340i, ska även försöka få till provkörning av en S4 samma dag så man kan testa "back to back". Kommer ihåg hur mycket jag vantrivdes med Audi det första halvåret, frågan är om man vant sig eller om man har gått och blivit gubbe. |
|
Kollade faktisk på en nästan ny S4 sedan idag när jag bytte till vinterdäck på Q3’an, dom ser ju trevliga ut. Bra pris också. Du får helt enkelt provköra 😃😃 Blir nog en rolig dag ska du se Crille |
|
Ja jag tänker att man får passa på nu. De S4 B9 som finns ute på marknaden nu är de sista bensindrivna då den inte produceras längre och kommer med dieselmotor 2019. Tänkte ha den ett par år och sen köpa elbil, tror att den kommer hålla värdet rätt bra. | |
Har kört båda systemen hyffsat många mil parralellt. Audi Q som tjänstebil och nu en M pimpad X drive som privat bil. Helt subjektivt så upplever jag båda systemen som lika säkra och att de driver lika bra i halt väglag. X driven upplever jag som att den har mkt mer bakhjuls bias och därmed kvick och lätt i nosen. Därmed iaf för min del i alla avseenden överlägset mitt val. Audin känns däremot 100% framhjulsdriven, framtung och sävlig. Typ som alla andra VW familjen eller typ en gammal SAAB 900. Väldigt trygg men inte bättre och så mkt tråkigare.. Mina 5 cent.. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.