|
|
---|---|
Inköp + registrerings kostnader vid import har jag koll på. Men om man tar en bil från USA, en mycket ovanlig sådan som aldrig sålts som ny inom EU, vilka kostnader är det som tillkommer förutom frakt & moms på inköpssumman? Vilka delar MÅSTE bytas för att få den godkänd vid regbesiktning? Har nämligen hittat en mycket-mycket ovanlig M-modell, med den "bästa motorn", o tillverkad i under 400 exemplar i detta utförande vad jag har kunnat få fram... | |
10% tull också ------- //Lövet |
|
Le 352 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå 118 D -08 320 D touring -13 Mineral Vit |
När jag 2011 tog hem min M3 E93 av 2009 års modell så det jag fick ordna med var strålkastarspolning och bullerprov. Tog in bilen för eget bruk. Det får man göra 1 gång per år och då behövs inget avgasintyg utan man "tittar" bara att det finns typ katalysator. Det som måste finnas på en USA bil är lappen vid dörren där det amerikanska godkännandet finns, så att det går att styra att den varit godkänd. Jag hämtande bilen i St Luis och körde till Baltimore ca 200 mil. Lämnade i hamnen, flög sedan hem, 2 veckor senare hämtade jag bilen i Bremerhaven i Tyskland. Detta eftersom momsen är lägre där. Annars 10% tull + 25% moms = 37,5%, i Tyskland 10% tull + 19% moms = 31%, så det finns lite att spara den vägen. Körde sedan hem, monterade strålkastarspolning, bytte vredet till belysningen så att dimbakljusen går att tända, programmerade om belysningen och gjorde bullerprov i Norrtälje och sedan regbesiktningen. Kostnader 2011 Bilförsäkning USA $250 Båtfrakt RORO $825 Försäkring båtfrakt $900 Hamnkostnader i USA $75 Hamnkostnad Tyskland €150 Förtullning Tyskland €100 Bullerprov SFRO 1000kr Importförsäkring bil 3000kr Regbesiktning Bestiktning Tillkom resa till USA tor 5000:- Roadtrip i USA (bränsle och övernattning) 2000:- Resa till Tyskland 250:- Roadtrip från Tyskland inkl 2000:- |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.