AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.047

hur funkar carfax?

ma
67
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Hej jag har läst många tips om att kolla carfax före bilköp här på AP. Jag undrar dock var de hämtar sin information ifrån?

Jag hande en Bmw 535d som smälldes ordentligt ( mitträcket på E4). Bilen var bara 9 månader gammal och försäkringsbolaget valde att laga bilen trots att skadorna uppgick till 450 000kr. Bilens reparerades på en större bmw verkstad i södra Skåne. I serviceboken noterades aldrig att bilen varit krockad och det finns inget noterat i carfax.

Jag sålde bilen ett år efter reparation och upplyste naturligtvis köparen om vad bilen varit med om. Men faktum kvarstår: det går inte att hitt ett spår av smällen i bilens historik. Är inte detta underligt?
16.396
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej det är inte konstigt för inom EU så är inte olyckshistorik något som rapporteras till Carfax. Carfax är ett privat bolag och de har enbart information från de källor som rapporterar till dem oavsett vad de vill ge sken av. I Sverige finns ägarbyten, skrotningar, efterlysningar, några verkstäder som rapporterar händelser till dem samt besiktningar. Inom andra länder i EU (Tyskland och Italien bland annat) rapporteras ännu mindre.

I USA är Carfax något helt annat och fungerar mycket bättre. I Sverige kan du få tag på i princip exakt samma information gratis på andra ställen. Biluppgifter.se bland annat samt transportstyrelsen. Jag skulle aldrig köpa en Carfax rapport på något annat än USA importerade bilar.

-------
//Lövet
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
I stort sett alla uppgifter som Carfax visar kan man ganska snabbt och enkelt få tag på hos andra sidor kostnadsfritt.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Såg nu att Andreas redan skrivit samma sak :) Men det tål att upprepas..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.