Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Ja, vad tror ni, 2 år sedan den kom, brukar väl vara typ 3 år på vanliga bilar. Kanske lite tidigt men nog borde de väl kommit på något som kunde göras bättre eller?? Kanske LED som standard, bättre effekt på batteripaketet mm. Mvh | |
har funderat på samma sak. sedan funderade jag på om det verkligen kommer en facelift med tanke på de stora summorna man investerat kontra den låga volymen man producerat. tror att en kommande facelift blir väldigt liten och omfattar saker som du nämner man kommit på kan göras bättre samt ökad batterikapacitet. dessutom kanske det kommer lite nya färger m.m | |
Citat fr BMW BLOG "As we approach almost three years of i3 production, we expect more changes to come in 2016 to the electric BMW." | |
Är det verkligen så få sålda? Tittar man i hallarna så är det kö på att få provköra, intresset verkar stort, speciellt nu när den går leasa till en rimlig kostnad. | |
Yes! Snart dags att beställa en då! :-) Länk Mvh |
|
Låter jättebra! Frågan är ju hur mycket räckvidden kommer öka. Läste att Volvo V60 D6 inte kommer få någon ökad räckvidd eller modernisering med VEA-motorer. Men i3 räknas tydlien som en elbil även med REX. |
|
Ja, det gör den. Kör min i3 på REX bara just nu men den beskattas som en ren elbil i Sverige. Annat är det i Norge och UK, där räknas den som hybrid. Bilen drar ca 0,5l milen, nackdelen är att motorn låter en del i stadstrafik. |
|
De vettigaste hybriderna just nu är VW's, Golf GTE eller Passat GTE. Volvo har en dieselsnurra och Mercedes nya C350e har reell räckvidd på 15km på el. Audi e-tron är en Golf GTE med mindre utrustning. Outlander PHEV är trång för sin storlek, 3 st i baksätet är svårt. Vet inte hur bra BMW 330e funkar i verkligheten eller när den kommer. Provkörde XC90 T8 förra veckan och den var riktigt bra men startar på 798 000, visserligen med mycket utrustning. Den var pigg men inte i närheten av i3:an i stadstrafik. Hybrider är som DVD-skivor, de behövs i en övergångsperiod tills TV:n klarar av Blu-ray-upplösning. Hade inte lagt pengar på en hybrid idag utan väntat ett eller två år och kört på elbil. |
|
Tanken med detta är kanske att REX-alternativet försvinner... Mvh |
|
Verdi |
Tror inte så mycket händer på 1-2 år. Vi överskattar hela tiden de tekniska framstegen inom dagens områden. Ditt exempel där bensinbilar är VHS, hybrider DVD och batteribilar är Bluray är faktiskt klockren. Fast inte som du tror. Bluray kommer aldrig att slå igenom. Det är en död teknik som bara används av entusiaster. Det är diverse streamingtjänster som är framtiden. På samma sätt tror jag att det är med batteribilar. Vad som är framtiden för bilen vet jag inte. Men förbered er på att lösningen kan vara något helt annat än det vi ens kan föreställa oss nu. Det kan vara så enkelt som vätgas men antagligen så kommer vi ändra våra resmönster. Åka mer kollektivt. Jobba mer hemifrån (de av oss som kan) osv. |
Mercedes nya C350e gjorde bort sig rejält i senaste Teknikens Värld. den sladdade ur älgtestet. Förmodligen är bilen bilen för baktung eftersom batterierna ligger där. Sedan grep inte antisladdsystemet in heller. Är det motsvarande problem med den kommande BMW 330e? |
|
Även i3 REX drivs ju alltid bara av elmotorn, så lite märkligt är det att räkna den som hybrid skulle jag säga. Men visst, bensin går ju åt och CO2 släpps ut, så... | |
Just pga utvecklingen samt osäkerheten framöver ska man ju aldrig köpa en ren elbil, det går utmärkt att leasa dem, även privat, och då är det ju bara att byta när tiden gått ut. Fast man kan nästan säga detsamma om alla bilar...man vet snart inte vad som tillåts i städerna framöver. Mvh |
|
Det fina med i3 är att batteriet är helt modulärt uppbyggt och dessutom lätt att byta delvis eller helt. Verkar mkt framtidssäkert konstruerat. Säljer jag någon gång min 125i (känns otroligt men vem vet) köper jag nog en i3 eller dess efterföljare. /M Mina bilar: Länk |
|
Jobbar med hybrid- och batteriteknik i bilar och på två år har batteriernas densitet blivit 10% bättre. Användaren har dock kunnat nyttja 15-20% mer pga att man kan tillåta batteriet att gå högre och lägre inom sin kapacitet. Det finns en stor kapacitet i batteriet man inte kan använda för att det ska hålla under bilens livslängd. Tillsammans med Teslas gigafactory kommer batterimarknaden se avsevärt bättre ut inom två år. Elbil on demand är en vettig lösning i städerna, Paris har det redan och BMW har lanserat sitt DriveNow i flera städer. Senast i Stockholm. En V8 I garaget och lånebilar på vardagarna och som du säger Verdi, jobba mer hemifrån. |
|
Ska bli intressant hur i3 möter "konkurrensen" från 330e. Börjar komma upp lite priser, bmw.nl har fått upp den i sin konfigurator och där börjar den på 413 000 kr (€ 43,990), automatlåda är standard. bmw.co.uk listar den för 450 000 kr (£34235) automat, navigation och mycket mer som standard. Med 40 000 kr i supermiljöbilsrabatt (förutsatt att den får det) så är denna riktigt intressant, speciellt då vardagspendlingen för mig ligger på 20-40 km. "Bara" 41 liters bensintank och teoretisk räckvidd på 60 mil är lite synd dock, min 320d klarar det dubbla vid långkörning, men antar att batteriet ska få plats någonstans. | |
Blir tyvärr bara 20 000 kr i supermiljöbilspremie för hybrider. | |
@Mephisto: är det klubbat? Vet att det har varit tal om att hybrider skulle få 20 000 och elbilar 40 000. Men kan inte hitta något som säger att det blir så 2016. 2017 ska det tydligen avslutas helt: Länk |
|
En kollega avbeställde sin Passat GTE pga att premien sjönk från 40 000 kr till 20 000 kr. Leverans skulle i och för sig ske i mars nästa år så om man får tag i en hybrid innan årsskiftet kanske man kan få 40 000 kr i premie. Som du säger, inte klubbat, men föväntas bli det. Länk Skaffa elbil med range extender istället. Omvänd hybrid med elbilens fördelar. |
|
Så klart försämrar regeringen det när det börjar bli aktuellt :), hoppas dom lägger pengarna på att bygga ut laddningsnätet också. Har provkört en i3:a och den är en riktigt trevlig bekantskap, att göra trippen Malmö-Stockholm som jag gör då och då hade nog funkat med en i3 Rex (dock kanske inte det ekonomiskt optimala). Sen vet jag inte hur det fungera med att ha en barnvagn med tillbehör i en i3:a. Ärligt talat så är nog en 330e Sedan i minsta laget för det också då batterierna äter upp några liter av bagageutrymmet (hoppas på en 330e Touring :)) |
|
Uppgradering på G för i3 enligt Bytbil: Länk Fast det betyder ju inte att det är en LCI som släppts för det... //Stenback |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.