AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.655

Sälja bilen till Norge!

La
469
Larsa10
518i -81 E12
Som ni ser i rubriken så kommer kanske e12:an går till Norge.
Har gjort lite sökninger och det jag fått fram var att det att köparen ska skicka in skyltarna viad avregistrering då han har tagit in den till Norge.

Ska väl tillägga att han kommer och hämtar bilen personligen osv osv.

Någon som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand!

mvh
Larsa
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hittade en del här

Länk

Dock så är Norge inte EU land.

Fortfarande tacksam för input från någon som gjort detta själv.

mvh
Larsa
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har sålt en bil till Norge och det var inga konstigheter. Du behöver skicka in tre saker till Transportstyrelsen:
- Ägarbytesdelen på regbeviset där man istället fyller i delen för export
- Skyltar
- Bevis på att bilen är införd i Norge, t ex tulldeklarationspapper.

Första punkten har du ju själv kontroll på. När det gäller skyltarna så hade min köpare med sig tillfälliga norska skyltar eller om det var handlarskyltar. Finns inte några sådana så får köparen skicka skyltarna till dig när han kört hem bilen. Direkt när köparen kör in i Norge så behöver han köra till tullen för registrera införandet och betala moms. Köparen behöver sedan skicka kopia på detta till dig.

De två sista punkterna kräver ju att det är en seriös köpare man har att göra med.

Du kan direkt när bilen är i Norge ställa av den hos Transportstyrelsen så slipper du skatt och försäkring.

___
//Ulf
16.360
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kan man inte bara beställa ett par nya skyltar och skicka tillbaka? Går ju att beställa online via säkerhetskoden på regbeviset. Sen kan säljaren slänga de svenska när han vill.

Löser iofs inte alla steg.

-------
//Lövet
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
När jag sålde min M3 till Norge så körde köparen på mina skyltar tillbaka. Skyltarna lämnade han till tullen eller dyligt i Norge som sedan skicka dem tillbaka. På posten kom det senare ett intyg från transportstyrelsen/Vägverket om att den var avregistrerad.

Så jag genoförde bara steg nr 1 på Programmers lista resten skötte myndigeter och köpare.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hej och tack för er input!
Vi får se hur det fortskrider. Nu så vet jag hur man ska gå tillväga i alla fall.

:-)

mvh
Larsa
Det är smidigt med export till Norge, jag skickade in ägarbytespappret och lät bli att göra något mer. Jag hade tänkt ha kvar det svenska numret vid en eventuell återimport, men så fort den var reggad i Norge blev den avreggad här. Onödigt med nya skyltar när det svenska numret är graverat i rutorna...

Det var precis lika smidigt att sälja till Norge som till Tyskland. Norge är väl det mest EU-anpassade landet.

Stephan
Vill minnas att jag bara skickade in regbevisets ägarbytesdel, och gjorde inget med skyltarna som nye ägaren åkte till Norge på. Inget krångel med det. Vad norrmannen gjorde, vet jag inte. Lycka till !/ TP.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att tänka på är att det förutom tull och moms kostar den norske ägaren en hel del pengar att registrera bilen och den summan beror på hur bilen värderas och bl a ålder spelar in. För att beräkna ålder så utgår dom från när bilen togs i trafik första gången. Så för att ta ett exempel...om norrmannen köper en bil idag och den togs i trafik första gången 2006-01-15 så kan han spara många tusenlappar på att vänta med att registrera bilen till 2012-01-15. Vad jag vill säga med detta är att om ni säljer iväg bilen med skyltar och inte får dessa tillbaka så kan det ta tid innan bilen är registrerad i Norge och i förlängningen att Transportstyrelsen får meddelande om detta.

Har svårt att tänka mig att den norska tullen skulle meddela eller skicka något till svenska Transportstyrelsen.

Vet själv att min M5 jag sålde till Norge tog över ett år att bli registrerad. Det var mycket pengar att spara för ägaren och då han enbart hade den som entusiastbil så kunde han via kontakter köra på handlarskyltar då han skulle på någon BMW-träff.

___
//Ulf
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har sålt en Porsche 914 till Norge.
Fyllde bara i ägarbytet och skickade in, resten löste vägverket (det var för transportstyrelsen) i samarbete med norska myndigheter.

Kuriosa; strax innan avtalad tid för möte med norrmännen i Uppsala ringer dom och meddelar att dom strax är framme i Uddevalla! Tydligen låter uppsala som Uddevalla på norska :)
Men drygt 2 timmar senare ringr dom och säger att nu närmar dom sej Uppsala, jag tror dom skojar för dte är 42 mil mellan Uddevalla och Uppsala.
Men vi bestämmer träff vid en mack vid infarten till stan och nån minut efter mej rullar det in en Porsche 964 turbo utan nummerplåt fram... Norrmännen hade piskat på rätt bra får man säga :)
Dom provade och tittade på bilen i all hast och 20 minuter senare var dom på väg tillbaka mot Norge, nu med 2 porschar.

/Jonas
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Spekulanten känns serös men jag har några intressenter i Svergie också.
Vi får väl se hur det blir.

/Larsa
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Sålde också min gamla pärla till Norge en E30 325i -90 med 6000mil på mätaren Länk Bjöd in Vidar som nya ägaren heter och hans fru på grillkväll och rödtjut samt övernattning eftersom dem hade en bit att åka. Vi hade hur trevligt som helst och efter att Vidar NOGGRANT hade kollat bilen blev det affär dagen efter. Har fortfarande kontakt med Vidar/bilen som tas om hand mkt väl vilket var ett krav från min sida för att sälja bilen. Idag har den fått en sänkning samt 18" OZ fälgar och ser ut som ny fortfarande. Bilen används bara på BMWCNO träffar.
I Vidars garagde finns även Z3 M cab med 3000mil en X1 2,0d x-drive en e30 320is (också imp. från Sverige) samt en e46 320imT. Vi skrev ner köpesumman lite vill jag minnas eftersom det är köpesumman ny ägaren skall skattas av vid tullen tror jag. Men allt funkade hur bra som helst iövrigt.

Visa användare
1.587
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
dessa norskar alltså. gillar inte riktigt att de kommer hit och köper alla fina bilar. är ju trevligt om vi har några kvar här också!

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Bara att konstatera att norrmännen har mera slantar än svenskarna numera./ Cash is king.
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Den lämnade aldrig landet.
Rullar numera i Salatrakten
Stort tack för er input i vilket fall. Nu känns det som om att det inte är så struligt att sälja till Norge i framtiden.

mvh
Larsa
Visa användare
1.587
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
trevligt att en E12:a fick vara kvar. =D

var intresserad av en 528i för några år sen, men det kändes inte som att jag ville bruka den. plus att jag tror att det var plysch i den och det avskyr jag. inte vanligt med skinn i E12:orna va?

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.