AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
43.455

BMW-ägarna och miljöhetsen

Sida 12 av 20
Angående BMW-förbrukning och fantasisiffror, vill jag påpeka att jag vid relativt lugn körning (fast på landsväg hastighet + moms och ofta lite till), har haft lägre förbrukning än tillverkaren anger på mina BMW-bilar, även om jag min på nuvarande bil i sanningens namn inte har kontrollerat förbrukningen annat än via bilens mätare.
Alla automat. På förra 525 iAT låg jag på 0,98l/mil under 1,5 år. På E46 320 iAT under 0,9 l/mil. På nuvarande 540 1,23l/mil. Det är inte lätt att köra lungt med V8 :)
Vidare kan det vara värt att läsa om den intressanta teknik som den faceliftade serien erbjuder. Jag har svårt att tänka mig att de ljuger.
Naturlitgtvs är hela produktens livscykel intressant, men i fråga om bilar är det nog rätt klart var så gott som hela förbrukningen finns sett över en bils livslängd/körsträcka.

Mvh
Mikael
Paap Reeder
En volvo är

- ren att göra!!

- skitig att köra!!

- men ren att skrota!!

... tror ni man får nått för denna slogan? Ngn som bor i Götet som kan lämna in denna åt mig?

MVH /// Paap R

Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Paap,
Tja, så skulle man ju kunna se det, men insparad skit är ju insparad skit. Om Hisingesonen händelsevis sparar in mer än BMW under tillverkningsprocessen (men om det vet jag som sagt ingenting), så är det ju bra för dom. Att det sedan äts upp många gånger om av en högre förbrukning är ju däremot sämre för Volvo.

/L
Paap Reeder
Måste säga att man kan bli lätt irriterad på dagens informationssamhälle.

Jag försöker faktiskt med opartiska ögon och öron och mina två hjärnceller försöka bilda mig en uppfattning om hur det egentligen ligger till med vårt väder ... men det är då stört omöjligt.

Kör jag för fort vet jag att det är förbjudet och jag kan mäta "det förbjudna" och jag vet hur jag skall åtgärda det men när det gäller detta med miljöpåverkan och uppvärmning eller ej finns inga pinnar man kan lita på att hålla sig till.

"Det är nu 52 år sedan det var så varmt en jul-och nyårshelg som det var i år" ... var det en meteorolog som skrev i bladet.
Vad är detta för snack!!

Man kan pricka Pluto med en raket men man kan faen inte fastställa om klimatet är under onaturlig förändring eller ej. Är det Busch fel? ... eller Perssons ... eller al Qaidas? eller var ligger felet?

Visst är det märkligt? ... och just nu blåser det som tusan utanför knuten men 1902 var det orkan mellan Smygehuk-Treriksröset så att Gudrun framstod som en fjärt!

... ja nu är det Go´natt ia f.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... jag har kommit på ett nytt bra sätt att spara på jordens resurser och nedsmutsning.

Genom att inte köra med dammsugaren längre än att max halva påsen är fylld så bidrar man till att minska kärnbränsleavfallet vid Forsmarks kärnkraftverk.

Eftersom dammsugaren tar mer ström när den suger upp övre halvan av påsen går det åt mer ström som Forsmark får producera och därmed ökar kärnavfallet.

Om alla hjälps åt ... o s v.

MVH /// Paap R (Dammsuger aldrig 750:ian ... utan jag borstar med borste på mattorna ... och samtidigt sparar jag bensin i o m att bilen väger mindre när man drar fulla spjäll från rödljuset ...)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Guldstjärna!!!

Svekke
Jag hoppas verkligen att du tömmer och återanvänder påsen! Det kostar ju energi och andra råvaror att tillverka slikt och du måste tömma den försiktigt så inte dammet stiger mot himlen och ökar jordens albedo.

Mvh
Mikael
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
annars finns de ju damsugare utan "påse" så slipper man de :P man kan osså tömma den ofta då.......

O==00==O
//Filip
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
på tal om rena volvosar så måste ju alla 740/940 ägare lägga massa grus i skuffen under vintern´,, dom har lite problem me fästet annars,, hehe

O==00==O
//Filip
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Rädda skogen, ät en bäver :)
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
jag älskar bävrar, speciellt med en god sås:P

O==00==O
//Filip
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Bävrar är farliga, akta er: Länk

/L
Paap Reeder
Min gamla devis:
"Varje gång du tankar E85 ... dör en pappegoja i regnskogen"

... efter dagens rapportsändning:
"Varje gång du tankar E85 ... dör ett barn av svält i 3:e världen"

... i 3:e- världen säljer man majskolvarna till Etanolindustrin ... så att luften längs Götgatan kan känns bättre ... men de fattiga blir av med sin föda.

S:ta Maria di Domingo! ... hur skall detta klot räddas? ... och på Forsmark skriver dom nubbevisor på det interna datanätet medans reservkraften tjuter sig varm ... men som tur är blåser det SV-vindar för det mesta så radiakmolnet kommer att gå mot Finland och Murmansk.

MVH /// Paap R
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Ja, man behöver ju inte längre vara domedagsprofet för att säga att världen håller på att gå åt helvete...

/L
Paap Reeder
IDAG ÄR DET NEDSLÄPP I MITTZONEN!

IPCC släpper ner pucken idag.

Det ena laget består av industrin med bilindustr, vitvaruindustr samt kolindustri tillsammans med oljeindustrin som forwards.
Målvakt är den enskildes framtidstro, privatekonomi och jakt på sanningen.

Det andra laget består främst av katastrofindustrin med press och TV i främsta linjen och som en ny laguppställning har man satt in den ganska nyuppsatta väderindustrin.
Stora forskaranslag och högskolebudgetar samt enskilda forskares status, glorior med tillhörande karriärstegar vid resp universitet står på spel.
Målvakt är en isbjörn från grönlandsisen men den är ett osäkert kort ty isen växer på mitten men tunnas ut i kanterna så vi får se ..

Pucken ... d v s sanningen kommer att få sig många ojusta slag och risken är stor att den hamnar utanför sarg även denna gången varvid någon forskare helt enkelt tar av sig sin hjälm och kastar in den som puck ... det är viktigt att spelet skall / kan gå vidare!!

Publiken består av en del med stora förväntingar på oerhörda konsekvenser. Stopp för all bilkörning, vedeldning alla nöjen, krogbesök och att flyga till Mallis och sola magen o s v. Banderoller är redan klara från MP, Gröna bilister och andra olyckskorpar som fått sina banderoller betalda av katastrofindustrin.

Resten av publiken är som folk är mest. Kul att gå på match ibland.

Men som tur är tror var 4:e amerikan att Jesus kommer 2007 och då har han två givna uppgifter: Fixa Irak samt miljön.

Jag säger: Lycka till och nu tar jag min V12:a och åker och dricker min frukost på favvofiket!

MVH /// Paap R ... miljöforskare
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Är det inte George Dubbelwee Bush som är Jesus..han får ju sina uppdrag av gud varje morgon, påstår han ju.
Man behöver inte gå tillbaka till 1902 för att matcha Gudrun. "Redan" 1930 eller om det var 1931 var det en storm här i trakterna som var betydligt värre. Jag var inte född då men minns t.ex en 60-tals höststorm som fällde så gott som alla TV-antenner och träd i grannskapet på ett imponernade sätt, och med tillhörande strömavbrott pga liggande kraftledningar. Efter Gudrun minns jag inte speciellt många liggande antenner, och vi hade ström hela tiden. Givetvis finns det lokala skillnader och avvikelser osv, men en förklaring till "elendet" är att vi har ett helt annat informationssamhälle nu. Man penetrerar, mäter, analyserar och rapporterar på ett helt annat sätt än för 20-30 år sen när internet knappt var påtänkt. Man hade inte heller mätning och rapportering på samma sätt förr, man hör ofta t.ex "varmaste vintern sen mätningarna startade" osv.
Men innan dess då? Man måste nog se miljösvängningar i ett mycket större perspektiv, det finns faktiskt rapporter från lång tid tillbaka som visar på både kalla vintrar och varma vintrar osv, vi har ingalunda några rekord på G just nu.
Därmed inte sagt att vi inte skall jobba för bättre miljö eller mindre CO2-utsläpp men allt måste ses i ett stort perspektiv. Det känns nästan som larmrapporten från forskarna är en slags efterlängtad "pysventil" för att få lugn och ro i debatten, nu "vet" man och nu kan vi fokusera på nästa problem osv.

FP
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
ja tror man ska titta på de senaste 2-300 åren,, innan industriella revoutionen drog igång,,där kan man se om de ä några förändringar vad de gäller temp osv,,, sen ä se självklart att vissa decennier ä varmare än andra..
Ja tror fortfarande att växthuseffekten inte har jättebetydelse för temperaturen men ökningen av växthusgaser skadar oss, mer sjukdommar osv.... Släcker heldre ljuset än att ställa av BMW:n

O==00==O
//Filip
Jag tror att även 200-300 år är en för kort period snarare 2000-3000 år, eller ännu mer om det går, verkar rimligare för att kunna göra jämförelser med nutida klimat.
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
ja håller me om att 2-3000 år är bättre om man ska se de varma perioderna,, men på dom där 3000 åren är de senaste 300 åren viktigast, då växthusgaserna har ökat som mäst.

O==00==O
//Filip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.