Kapitel 7 - Besiktningen i Sverige - AutoPower
Kapitel 7 - Besiktningen i Sverige


Registreringsbesiktning av BMW 530iA touring 1993Alla bilar som importeras till Sverige måste registreringsbesiktigas hos Svensk Bilprovning (SBP). Reglerna för vilka bilar som får importeras har blivit enklare och enklare sedan Sverige gick med i EU. Vissa årsmodeller och bilmodeller kan dock behöva intyg fortfarande. Dessa regler beskrivs mycket utförligt på Vägverkets hemsida, se länksidan.

Alla bilar som registreringsbesiktigas i Sverige måste ha främre sidoblinkers. Alla BMW från och med årsmodell -95 har det, men på övriga måste det monteras! Det är inte direkt kul att sätta borren i framskärmen på sin BMW, men det måste göras.

För att bilen ska gå igenom registreringsbesiktningen kräver SBP att bilen är i orginalskick, vilket innebär att alla specialutföranden kan ställa till problem. Även bredare fälgar/däck, sportavgassystem, vingar osv kan ställa till problem. Alla former av trimning ej godkänt av generalagenten är totalt omöjligt att få igenom. Detta beror på att bilens helbilsgodkännande ej gäller när bilen är ändrad. För att ändra tillbaka en bil till orginalutförande i Sverige krävs dessutom ett intyg från generalagenten att bilen är i orginalutförande efter ändringen. Observera att detta bara gäller förändringar som är införda i "Briefet" eller syns.....

RegistreringsbesiktningDet är ofta svårt att få tider för registreringsbesiktning hos SBP, speciellt under semestrarna. Boka gärna en tid redan innan importresan, så är du säker på att få en bilen godkänd så fort som möjligt. Det är ju inte kul att behöva ha sin nyinköpta pärla stående i garaget i en månad! Dessutom är ju bilen oförsäkrad så länge den inte är registrerad, vilket innebär att en stöld eller brand blir en ekonomisk katastrof.

Kostnaden för registreringsbesiktningen, vägning och ursprungskontroll varierar med tiden, men brukar kosta runt 2000 kr. Se Bilprovningens hemsida för korrekt pris. Efter registreringsbesiktningen brukar det dröja 2-3 dagar innan registreringsskyltarna dyker upp i brevlådan. Tillsammans med skyltarna brukar registreringsbeviset komma, som visar vilken årsmodell bilen blev i Sverige. Någon dag senare är tekniska data för bilen inmatade. Då är det bara att ställa på bilen och köra! När bilen är påställd kommer inbetalningskortet på vanlig bilskatt, skyltar (en dryg hundring), och på skrotningsavgift (1500kr).


Kapitel 8: Köp av importerad bil i Sverige  arrow

Publicerad 2007-08-28 16:03. Uppdaterad 2007-08-28 16:04.
Copyright © 1997 - 2025 www.AutoPower.se


Annonser