chassIT
Bild på användaren UB525 Till startsidan
50 år. Bosatt i Stockholm, Stockholms Län ID: 21907
Senast inloggad: Igår 19:45
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för UB525
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2016-12-30 Haft en irriterande oljeläcka från kamaxeln på E30 cabben som jag idag fick oemotståndlig lust att åtgärda.
När jag fick isär allt så visade det sig att det inte var packboxen utan oringen som sitter på huset till packboxen. Mycket skruvande för att byta en oring... Bloggbild
  2016-12-30 Bloggbild
  2016-12-30 Bloggbild
  2016-12-30 Bloggbild
  2016-12-30 Bloggbild
  2016-12-30 Bloggbild
  2016-12-30 Bloggbild
  2016-12-30 Bloggbild
  2016-12-30 Bloggbild
 
  2016-06-06 Tydligen gick det inte denna gång att ladda upp bilder från läsplattan på viskokopplingarna. Skumt.
Finbesök igår av en 750i som verkade trivas fint! :-) Bloggbild
  2016-06-06 Bloggbild
  2016-06-06 Bloggbild
 
  2016-06-04 Bytte viscokoppling idag, har haft lite bekymmer med att tempmätarn stigit vi kökörning och det visade sig att det var denna del som var felet. Nu ligger tempen stadigt och det hörs (tyvärr...) mycket när fläkten jobbar. Man kanske ska konvertera till elfläkt? Bloggbild
 
  2016-05-22 Säkrast att försöka hindra stensprut på trösklar och dörrar. Köpte dessa på engelska Ebay och de passade efter viss anpassning till cab-trösklarna. Sannolikt kopior då de saknar BMW-texten men för 29 brittiska pund inklusive frakt så kanske det är mycket begärt att få original... Bloggbild
  2016-05-22 Bloggbild
 
  2016-05-08 Färdig! Nu "får" sommaren komma... Bloggbild
  2016-05-08 Bloggbild
 
  2016-05-05 Sakta men säkert kommer bitarna på plats... Bloggbild
 
  2016-04-30 Nu börjar det likna en bil igen... Bloggbild
 
  2016-04-19 Nu huv och baklucka! Bloggbild
  2016-04-19 Bloggbild
 
  2016-04-18 Nu börjar det "Lagungröna" komma på plats, det ska bli otroligt roligt att skruva ihop bilen när allt är färdigmålat! Bloggbild
  2016-04-18 Bloggbild
  2016-04-18 Bloggbild
  2016-04-18 Bloggbild
 
  2016-03-28 ...med grundfärg är den tillfälligt svart. Bloggbild
 
  2016-03-22 Ojdå, inte riktigt klar än att möta våren... :-) Bloggbild
 
  2015-01-05 Pysslat lite över jul och nyårshelgerna med E30-caben. Bytte dämparna till cabställningen för att få funktionen att bli som ny. Otroligt pilligt att få bort låsringar och att få dem på plats. Lyckades dock rätt bra med en lång spetstång. Nu blev det mycket bättre "stuns" i hela cabmekanismen. Bra. Passade även på att "Sverigekonvertera" ljusfunktionen. En svensk ljusomkopplare införskaffades och som så många andra beskrivit här på forumet så behövs extra sladdar till parkeringsbelysningen som kopplas till tändningslåset och efter inkoppling så fungerar det perfekt. Nu kan ljusomkopplaren stå på läge "till" hela tiden så som det är på svensksålda E30. Också bra.
Bytte även ryggstödets skinn då det var sprucket i sömmarna upptill. Köpte på tyska Ebay och passformen var mycket bra. Väldigt tidsödande med alla metallhyskor men tar man det bara metodiskt så går det bra. Kompletterade med nya nackstöd. Blev mycket bra. Monterade sedan vindskyddet. Nu kan våren gärna få komma så det blir dags att börja åka lite... :-) Bloggbild
  2015-01-05 Bloggbild
  2015-01-05 Bloggbild
  2015-01-05 Bloggbild
  2015-01-05 Bloggbild
  2015-01-05 Bloggbild
 
  2014-11-30 Lagade och justerade in cab-motorerna, dvs den till själva cab-ställningen och den till luckan. Som vanligt hade växelhuset på själva cab-motorn gått sönder och själva mekaniken hade "gjorts om" till manuell cab. Men jag hittade en reparationsplåt på en firma i England som för 1250 spänn skickade över den. Passade utmärkt. Även staget till luckan hade sågats bort men fanns på lager hos Leebermann i Regensburg.
Justerade in allting enligt de manualer som finns på www.e30cabrio.se som är mycket utförliga och noggrant skrivna. Heder och tack för den generositeten.
Efter några timmars justerade av såväl länkstag som ändlägen hos microbrytare så fungerar allt igen, och det nya cab-tyget med de nya spännbanden viker ihop sig väldigt bra i "lådan". Skönt!
Efter all justering så "locktajtade" jag alla skruvar och monterade på skyddskåpan. Provkört om och om igen och det fungerar, otroligt stimulerande! :-) Bloggbild
  2014-11-30 Bloggbild
  2014-11-30 Bloggbild
  2014-11-30 Bloggbild
 
  2014-11-23 Monterade nytt cab-tyg idag. Köpte den på MC BIL og BÅD i Danmark och den har verkligen bra passform, dock var den medföljande monteringsanvisningen på tyska så det krävdes lite "Google översätt" för att den skulle bli användbar. Nu ska den vara stängd i ca 7 dagar innan främre och bakre gummilisten åter sätts på plats. Blev verkligen en stor skillnad mot den gamla utnötta cabben men hål i. Bloggbild
  2014-11-23 Bloggbild
  2014-11-23 Bloggbild
 
  2014-11-16 Jodå, pysslet i full gång. Påbörjat byte av suflettyget. Byter även spännbanden då jag läst att de är viktiga att ha rätt spänst för att elcabben ska fungera bra. Nu måste jag köpa ett bra kontaktlim och fortätta med monteringen. Bloggbild
  2014-11-16 Bloggbild
 
  2014-09-30 Ordningen återställd. Har varit utan en BMW i drygt ett år och det har varit naket. Råkade köpa en gammal E30 cab i helgen så nu kan det naturliga sättet att leva åter infinna sig. Detta är den 5:e E30 som jag har sedan 1990 då jag köpte min första. Det var en -83:a som sedan byttes mot en 85:a som byttes mot en-88:a (som brann upp) och den ersattes av en -89:a. Denna som jag köpt nu är tillverkad i maj 1992 enligt Realoem. Dags att damma av lite gammal Bentley Publisher litteratur...
 
  2013-07-27 Då var tretrettin såld. Roligt är att den hamnade i Dalarna, och jag är övertygad att den nya ägaren och bilen kommer att trivas tillsammans.
Jag har under 23 år alltid haft en BMW i min ägo, får se hur länge det går att åka VW Golf och Porsche Cayenne... ;-) Bloggbild
 
  2013-07-25 Jodå, har försökt gömma undan tretrettin i garaget då den inte riktigt behövts senaste halvåret. Nu verkar det som om den inte får plats längre och har just lagt ut den på Powerbörsen. Märklig känsla att annonsera ut sin kompis... Bloggbild
 
  2013-02-27 Jodå, klassiska elfel på E46 som till slut även drabbade "tretrettin". Först ut var fläktmotståndet som jag anat var på upphällningen med ojämn/pulserande fläkt när den varit kall. Het plötsligt blev det tyst härom dagen. Det blev ett nytt och efter lite mickel/byte så fungerar allting igen.

Dessutom har centrallåsningen med fjärrlåset spökat, dvs blinkers blinkar till utan att låsning fungerar. Typiskt reläna i GM5 modulen och nya relän köptes in från Elfa. Hade inte själv lödutrustning (vilket skulle stå mig dyrt visade det sig) så kretskortet lämnades bort men utan framgång. Kretskortet gick sönder vid lödningen såg jag när jag fick tillbaka det. Nu fungerade ingenting.
Köpte ny GM5 modul på BMW i Solna och fick den inkodad till bilen.
Tyvärr är det som vanligt att man ska stå där på BMW verkstan och få ovett för att man vill ha det gjort på riktigt sätt. Naturligtvis tog det två besök för att få allt att fungera, och jag var snubblande när att be om enkäten för "nöjd kundundersökningen". Varför ödelägger man ett fantastiskt bilmärke med stöddig attityd och felaktiga åtgärder, och att man alltid ska behöva åka två ggr för samma fel/ofullständigt arbete. Sannerligen provocerande. Porschecenter i Haninge är ljusår före BMW i Solna i kundbemötande! Oklart varför. Bloggbild
  2013-02-27 Bloggbild
  2013-02-27 Bloggbild
  2013-02-27 Bloggbild
 
  2013-02-17 Monterade drag på min kollegas E39 idag. Grejerna passade perfekt och draget (avtagbart) kom ut rakt ner så en liten del av diffusorn fick sågas ur. Alltid en utmaning innan man vet om det ska passa M-paketet.

Jagade fel på min grannes 530 iE61 2006 härom kvällen. Bilen gick på 5 cylindrar men den enda felkod som fanns var "misfire detected" på cylinder 3. Prövade först att flytta tändstift till cylinder 2 utan att det blev skillnad. Prövade sedan att flytta tändspolen och då flyttade felet efter. Märkligt att det inte kom upp felkod på själva tändspolen, för att efter en ny monterats så gick motorn klockrent igen.

Delade även på broderns Porsche 911 motor förra helgen. Märkliga skador på cylinderväggarna som återstår att åtgärda på något vis. Oklart hur...
Bloggbild
  2013-02-17 Bloggbild
  2013-02-17 Bloggbild
  2013-02-17 Bloggbild
  2013-02-17 Bloggbild
 
  2013-01-20 Min arbetskompis E39 fick bromspedalen fastfrusen så fort det blev kallt. Gick att åtgärda hjälpligt med en kupevärmare riktad mot bromsservon men stod bilen några dagar så var det lika igen. Vi drog oss till minnes att vi förra hösten upptäckte att det var stopp i dräneringen under bromsservon och att vatten stod i nivå med bromscylindern.
I veckan beställdes en begagnad servo från en donator och så skred vi till verket för bytet. Mycket riktigt, servon var halvfull med vatten vilket dramatiskt försämrade dess funktion när det blev kallt. Även servoverkan blev bättre efter bytet då inget vatten minskade volymen i cylindern.
Numer är det alltså hejd på bilen! Bloggbild
  2013-01-20 Bloggbild
  2013-01-20 Bloggbild
  2013-01-20 Bloggbild
  2013-01-20 Bloggbild
 
  2013-01-13 Besiktade tretrettin häromdagen med beröm godkänt. Känns alltid bra att klara nålsögat med blankt papper. Tycker dock att den tar längre tid på sig att glöda vid kallstart än den gjort tidigare vintrar men har inga felkoder. Kanhända att glödstiften börjar tackla av. Får forska lite var de lämpligen kan köpas in. Har provat Mr Auto tidigare och märkesdelar som kommer med flygfrakt från Frankrike och ändå är billigare än i alla affärer i Sverige är märkligt och det verkar finnas mycket luft i återförsäljarleden.

Bytte multirem och bromsbelägg bak på Porschen i helgen, och det är märkligt vad det känns bra i hela medvetandet med nya bromsar. Det var lika när jag hade åkeriet och bromsarna var ordnade på något hjul eller axel på någon av ekipagen. Lite nya delar och humöret på topp, snacka om lättköpt psykologi... ;-)

Årets första nanopolering gick till Porschen, nästa helg blir det tretrettins tur. Bloggbild
  2013-01-13 Bloggbild
  2013-01-13 Bloggbild
  2013-01-13 Bloggbild
  2013-01-13 Bloggbild
 
  2012-12-16 Jodå, kunskapsluckor hos märkesverkstäder pinsamt tydligt när tiden drar iväg. Vad menar jag nu?
Jo, den lagvigda var god nog att stutta i högersidan på "tretrettin" mot en parkerad VW Polo i början på oktober. Den 22 oktober lämnades bilen in på Ekerö Bilskadecenter. Höger framdörr fick bytas och resten rätades ut och målades och de gjorde ett enormt snyggt jobb. Den 31/10 skulle jag hämta bilen men när jag betalt självrisken och skulle åka därifrån så lyste airbaglampan.

Jag gick in igen och de sa att de glömt att nolla felkoden efter att ha flyttat bilen utan airbag vid lackarbetena.
Det visade sig inte vara så enkelt. Felkod som inte gick att radera var "motstånd för lågt till airbag i dörren".
Det finns tre lägen på dessa felkoder har jag lärt mig genom åren, för högt motstånd är lika med avbrott eller ingen kontakt. Det andra är korrekt motstånd och allt fungerar. Det tredje är lågt motstånd och det står för dålig kontakt, antingen i kablarna själva eller kontaktstycken.

I detta läge sa jag att kabelstammen i dörren borde sannolikt bytas. Det är en logisk felsökning eftersom det var där man roddat och flyttat över kablarna.
Inte då, nu börjar en felsökning som slutar med att bilen blir överflyttad till BMW i Vällingby där de prövar sig fram med att byta sensorer, airbag i dörren och styrenheten utan framgång. Till slut, nu är vi framme vid den 10 december (!) och de byter slutligen kabelstammen i dörren och lampan slocknar och jag kan få tillbaka bilen.

Det tog alltså en och en halv vecka att byta dörr och lacka hela långsidan, sedan nästan 6 veckor att släcka airbaglampan. Delar byttes ut utan att det var felkod på dem, den enda felkoden hela tiden har varit "motstånd för lågt". Vad säger man? Inte undra på att våra premier på försäkringarna ständigt ökar när verkstäderna prövar sig fram utan att egentligen veta vad man ska åtgärda. Därtill var informationen från BMW i Vällingby helt undermålig under denna tid, ingen svarade på telefon och ringde aldrig tillbaka till varken mig eller Ekerö Bilskadecenter när vi ville få statusinformation. Uselt på många sätt och sannerligen inte förtroendeingivande. Jag har dessutom sökt platschefen på BMW Vällingby men han undviker också att återkomma. Vilket gäng. Pinsamt, svar ja. Bloggbild
 
  2012-09-15 Råkade köpa en Porsche Cayenne S härom veckan. Det var inte meningen men ibland tränger sig vissa bilar på och denna ställde sig i min väg. Intressant bil och premium på många vis, känns dock en aning som steget efter BMW. Har egentligen aldrig varit så mycket för detta vulgära SUV/SAV segment, har alltid strävat efter M-paket och sänkt fjädring. Dock så är den trevlig med sin luftfjädring. Får se hur länge jag "står ut"...
330d får vila i garaget sålänge.

Service på min grannes E61 530i gjordes härom kvällen, och jodå, slangen till luftkompressorn var av på två ställen innaför innerskärmen. Usel gummikvalitet.

Carsoft erbjöd mig en helt ny variant av deras Professional all in one som jag tackade ja till. Mycket bra pris och väntar hem godsakerna vilken dag som helst. Ska bli skoj! Bloggbild
  2012-09-15 Bloggbild
  2012-09-15 Bloggbild
 
  2012-08-12 Servicebesökshelg. Både brorsonens E39 och broderns E60 behövde kontakt med datorn för att klura ut en del fel som uppstått. 523I:n servades oxå men huvudanledningen var att den gick enbart på 5 cylindrar. Datorn sa att det "antagligen är något fel på strömmen till cylinder 6" fast på ett stramt sätt i form av felkod. Prövade att skifta plats på tändspolen med tvåan men samma fel på cylinder 6 låg kvar. Efter en del letande upptäckte jag att multikontakten till alla tändspolarna inte verkade sitta riktigt. Mycket riktigt, gjorde ren kontakten och smorde lite så gick det att dra ihop den ett kvarts varv till. Då kom cylinder 6 tillbaka.
När vi bytte bränslefiltret så stärktes misstron till snygga stämplar i serviceböcker utan att delar bytts ut. Originalfiltret från 1997 satt kvar...
Bakluckan går bara att öppna med nyckel och när vi tog bort insidan på luckan förstod vi varför. Någon hade bytt låset men "glömt" att montera elmagneten som drar i låsbygeln. Klåpare.

På E60 hittade vi felkod på $F279C Final stage thermostaat referentie veldkoeling. Oklart vad detta innebär men den larmar ibland för varm motor men det försvinner om man startar om bilen. Felsökning bekymmersam eftersom det gick att radera felkoden utan vidare.

Gott med tre BMW:er på uppfarten. Bloggbild
  2012-08-12 Bloggbild
  2012-08-12 Bloggbild
  2012-08-12 Bloggbild
  2012-08-12 Bloggbild
  2012-08-12 Bloggbild
 
  2012-07-17 Servicedags. Inspektion 1 sa "tretrettin" att den ville ha så det var bäst att mönstra upp med lite nya filter och oljor.
Bytte även oljan i automatlådan men denna gång var det nog inte nödvändigt. Bytte även förra året och oljan var röd och fin när den tappades ur, men det känns alltid bra med fräch olja. Ett av "skrammelstagen" hade oxå blivit glappt och byttes ut.
Fick besök igår och plötsligt var det tre stycken BMW på gården... Bloggbild
  2012-07-17 Bloggbild
  2012-07-17 Bloggbild
  2012-07-17 Bloggbild
  2012-07-17 Bloggbild
  2012-07-17 Bloggbild
 
  2012-07-08 Jodå, min brorson har låtit sig inspireras av sin pappa och farbror minsann! Numer åker även han BMW, visserligen en med några år på nacken och lite bulor i fronten efter en rådjursdate. Dock en bra bil att börja med för en 19 åring! Bloggbild
 
  2012-06-17 Änligen har nummerskyltsbelysningen blivit bytt. Det fanns inget kvar att sätta lamporna i så ett helt nytt "handtag med belysning" köptes på BMW i Solna. Satte i LED lampor från Xenonkungen föe att få riktigt vitt ljus. Blev kanon.
Den lagvigda hade någon sorts kusinträff i helgen och bland gästerna så fanns det en BMW ägare minsann, en -00 328i som gått endast 8000 mil. Mycket fin trots att den var lortig.
I veckan så nollade vi även min kompis alla felkoder inför besiktningen och några minuter senare åkte den igenom med blankt papper.
Tur att det alltid finns något att styra upp... Bloggbild
  2012-06-17 Bloggbild
  2012-06-17 Bloggbild
  2012-06-17 Bloggbild
  2012-06-17 Bloggbild
 
  2012-05-14 Helgernas "motorbyggande" börjar ge synliga resultat för min kompis/kollega och nu är det snart dags att lyfta ur den slitna motorn i hans P1800 och i med denna. Det ska bli skoj, sist jag bytte motor i ett fordon varför några år sedan på en Volvo FH16 och det var ju ett lite större jobb...
Tvättade bilen utifall jag får tid att åka till Brostugeträffen i kväll måndag. Bloggbild
  2012-05-14 Bloggbild
  2012-05-14 Bloggbild
 
  2012-05-01 - Det är bara att ta av hjulen och byta fjädrarna och på med hjulen igen, sa brodern när han ville ha hjälp att montera nyinköpta sänkningssatsen till sin 530i. Jodå, i den bästa av världar är det det. Lite pyssel blev det allt, även om det i regel är mer lättskruvat på nyare bilar.
Den kom ner några centimeter och blev riktigt snyggt och upplevs "på god väg" mot M-sportfjädring.
Roligt! Bloggbild
  2012-05-01 Bloggbild
  2012-05-01 Bloggbild
  2012-05-01 Bloggbild
 
  2012-04-25 Fint 330d besök ikväll. Kantigheten på E91:ans M-paket syns tydligt på spoilerbilderna. E46 ser ut som en glad gubbe i jämförelse... Bloggbild
 
  2012-04-21 Idag var det sannerligen BMW på besök. Först ut var min tidgare kollega med sin 520d för lite service och sommardäckspåläggning. Inte ett filter var var bytt på ca 10 000 mil. Microfiltren var bytta enligt boke men original bränslefilter på en diesel som varit i trafik sedan början på 2007. Märkligt.
Mycket måste plockas bort för luftfilterbyte och då gjordes även vevhusventilationen ren. Klart förebyggande arbete. Otroligt vad de kapslat in underredet och 25 tal skruvar måste bort för att byta bränslefiltret. Ren och fin blev den oxå.
Gott att få lite snygga BMW rumpor på gården när nästa kollega kom för sina förberedelser med motorbyte på sin P1800. Vi tvättade även den.

Bra dag med goda BMW vibbar... Bloggbild
  2012-04-21 Bloggbild
  2012-04-21 Bloggbild
  2012-04-21 Bloggbild
  2012-04-21 Bloggbild
  2012-04-21 Bloggbild
  2012-04-21 Bloggbild
 
  2012-04-17 Lade på sommardäcken. Lite "våghalsigt" kanske med tanke på det lynniga aprilvädret. Passade på att spola rent ordentligt undertill och i hjulhusen medan hjulen var avplockade. Det är nog första gången av alla bilar jag haft genom åren som jag har likadana fälgar på både sommar och vinterdäcken. Syns inte någon stor skillnad i "halvtidbilderna".
Känns bra. Bloggbild
  2012-04-17 Bloggbild
 
  2012-03-31 Idag blev M-fälgarnas dragningskraft alldeles för stor så min arbetskompis som kom ut i snögloppet för att byta ut vinterhjulens stålfälgar (eller är de i aluminium?) trots att snön "låg i drivor" efter nattens snöande. Klokt val, eller?

Tog fram mina egna sommarhjuloch upptäckte att de såg förfärliga ut på insidan. Åtgärd krävs in de monteras på. Bloggbild
  2012-03-31 Bloggbild
 
  2012-03-18 Det som göms i snö... Hittade min kompis original BMW ficklampa i blötleran på uppfarten där den legat sedan slutet på november 2011 då vinterdäcken lades på. Den såg inte så snygg ut men fungerade trots att den legat ute i minusgrader, blivit överkörd av både bilar och snöslunga! Obestridlig kvalitet!
Förarbete inför målning och motobyte på min kompis P1800 pågår för fullt i mitt garage. Nu blir det åka av med denna trimmade motor... Bloggbild
  2012-03-18 Bloggbild
  2012-03-18 Bloggbild
 
  2012-02-26 Besökshelg. Först ut var brodern med sin 530i som hade fått "helgärende" till huvudstaden.
Det andra besöket var min kollegas 520i som skulle få ny kylfläkt. Släckte även några ofullständiga felkoder på den. Verkar dyka upp en del konstigheter när det blir kallt ute, sannolikt är dagens bilar känsliga med all sin elektronik.
M-paket och vinterhjul med kapslar ser lite taffligt ut med snart kommer våren.
Passade på att byta fjädrar och dämpare på den lagvigdas Golf då fjäderbrott "stukat" till hållningen på bilen.
Sammantaget en produktiv helg till att lägga till arkivet... Bloggbild
  2012-02-26 Bloggbild
  2012-02-26 Bloggbild
  2012-02-26 Bloggbild
  2012-02-26 Bloggbild
  2012-02-26 Bloggbild
 
  2012-02-11 Årets första nanopolering genomförd! Tänk vilken sinnesro en ren och blank bil kan ge. Klart underskattat som hälsobefrämjande påverkan...
  2012-02-11 Bloggbild
 
  2012-02-08 Fint kvällsbesök idag. Min kollegas 540i som behövde läsas felkoder på då bilen blivit strömlös några gånger i kylan. Lyste knallrött på varje modul utom radion i Carsoftprogrammet. De flesta koder rörde låg systemspänning vilket var logiskt med tanke på omständigheterna. Livedata sa att den laddade mellan 13,9 - 14,3 volt på tomgång vilket får anses ok. Checkade batteriet och trots att det var laddat i natt och att bilen var fullvarm efter de två milen han har ut till mig så var "den gröna pricken" helt svart. Batteriet var dock bara drygt ett år gammalt så det blir att leta fram garantipapperen...
Ny och fin spoiler efter förra vinterns obarmhärtigt hårda snövallar! Bloggbild
 
  2012-01-21 Produktiv dag idag. Först ut var fd kollegans E61 520d som hade fått frispel på en rad punkter. Klassika felet med att elbakrutan och "shoppingluckan" krånglade gjorde att kabelfel misstänktes. Kopplade upp bilen mot datorn och fick flera felkoder på låg spänning. Kollade batteriet och 11,8 volt obelastat är nog lite lite. Nytt batteri, nolla alla felkoder och efter att ha lött en del kablar till bakluckan så fungerade åter fjärrlåsning och elbakruta. Märkligt att det ska behövas så drastistiska åtgärder på en 5 år gammal bil.

Fick även ett 540i besök idag. på denna var det kamaxelgivaren som fallerat. Svårstartad, ojämn gång och avsaknad kraft var symptomen. Datorn bekräftade att kamaxelgivaren gav felaktig signal. Ny givare och ordningen återställd. Går nu som tåget!
Gott med lite meningsfull sysselsättning på en lördag. ;-) Bloggbild
  2012-01-21 Bloggbild
  2012-01-21 Bloggbild
  2012-01-21 Bloggbild
  2012-01-21 Bloggbild
  2012-01-21 Bloggbild
  2012-01-21 Bloggbild
  2012-01-21 Bloggbild
 
  2012-01-07 Städade garaget under mellandagarna. Det blev en hel släpvagn full så idag blev det en sväng till återvinningsstationen. Hälsade på brodern under trettonhelgen och undersökte 530i E60 som han införskaffat som lämplig vinterbil medan Porschen står i vintervila.
Det är ju för tråkigt när man ser en fullstämplad servicebok gjort av märkesverkstad och mikrofiltrens datum är 5 år gammalt trots att det står att de skulle vara bytta i april 2011. Ingen konst att utlova fri service om man ändå inte byter ens det enklaste...
Har tyvärr sett denna tendens på ett flertal bilar det senaste året. Inte konstigt att man vill serva själv så allt verkligen blir gjort.
Brodern hade ett flång nytt dimljus till E46 liggandes och som tur var så var det till höger sida där jag hade fuktskada på min. Lämpligt att göra det nu då det är besiktning i kommande veckan. Bloggbild
  2012-01-07 Bloggbild
  2012-01-07 Bloggbild
 
  2011-12-26 Vilket underbart julväder, sannerligen fin möjlighet att göra bilarna lite rena! Det är överskattat med snö och kallt... Bloggbild
 
  2011-11-27 Ibland faller bitarna på plats utan att man gjort något speciellt för det. Beklagade mig för brodern att jag egentligen ville ha BMW fälgar även till vinterdäcken. Då visade det sig att han hade 4 st kvar från 330:n han sålde i våras. M-fälgar till och med. De lade jag snart nog beslag på å efter inköp av två nya framdäck så kom de på plats i helgen. Nu tänker jag sälja de andra som jag monterade nya dubbfria Hankook på i vintras. Undrar vad man kan ta för dem? Bloggbild
  2011-11-27 Bloggbild
 
  2011-10-24 Min tidigare arbetskamrat kom förbi med sitt nyförvärv och vinterhjulspåläggning. Det tog 10år att övertyga honom att överge träsket med allehanda franska bilar som han hade det grumliga omdömet att köpa. Nu är även hans lagvigda stolt över deras nya bil...
Sakta men säkert får vi över dem en och en till det rätta märket! Bloggbild
  2011-10-24 Bloggbild
  2011-10-24 Bloggbild
 
  2011-10-22 Bytte till vinterdäck idag. Det är alltid lite vemodigt och vinterdäck är en symbol för kallt, snö och salt med allmänt elände som inte är kompatibelt med rena och vaxade bilar.
Jag är dessutom skeptisk mot tredjeparts fälgar, och ett par snygga 17 tums MW originalfälgar bör nog införskaffas. Dessa jag har är väl ok om det stått BMW på centrumkåporna.
Sommardäcken klarat sig bra och klarar nog större delen av nästa sommar.
Min kompis Stefan kom ner från Falun och vi betraktade "stänkskyddsjobbet" som vi gjorde förra hösten. Mycket bra, dock så är det snart vinterdäck även på denna... Bloggbild
  2011-10-22 Bloggbild
  2011-10-22 Bloggbild
  2011-10-22 Bloggbild
  2011-10-22 Bloggbild
 
  2011-09-25 Medan andra föräldrar står på idrottsplatser under helgerna för att titta på sina barns övande för framtiden så tog jag å den lillaste människan i familjen å ägnade oss åt lite meningsfullare sysselsättning.... Bloggbild
  2011-09-25 Bloggbild
 
  2011-09-03 Servade bakluckan idag. tog bort "handtaget" och gjorde rent. sprakade hela bakluckan på insidan med hålrumsvätska, något jag velat gjort länge.
Bytte även oljan i tråget på automatlådan. kan inte skada med lite fräch olja på ett sådant utsatt ställe... Bloggbild
  2011-09-03 Bloggbild
  2011-09-03 Bloggbild
  2011-09-03 Bloggbild
 
  2011-08-28 Bytte luftbälgar bak igår åt en kompis till en kompis 540i -98 som hade råkat ut för läckage. Synnerligen lättbytt, på en timme var båda sidor klara inklusive kaffestund med gifflar. Provkörningen blev dock med kompiskompisens Porsche och färden gick till Automobilträffen vid Rosersberg. Trevlig dag. Bloggbild
 
  2011-07-17 Änligen bytt framruta! Fick ett "elakt" stenskott i vintras när det var kallt och rutan sprack rätt över. Ekerö Bilteknik gjorde ett kanonjobb, och de sa att den förra "satt snett"!?! Går det?
Hursomhelst så är det en go känsla när den är bytt.
Bad även om prisuppgift för att lacka om spoilern då den börjar bli lte blästrad. Får se efter semestern om det blir av. Bloggbild
  2011-07-17 Bloggbild
 
  2011-07-10 Idag insåg jag att jag samlat nog inspiration och motivation för att byta den stora multiremmen. Övriga familjen bortrest och en hel dag "till förfogande". Det är trängre än trångt att komma åt att byta rem och hjul men med framhjulen på uppkörningsramperna så gick det bra att komma åt underifrån. Byte av spännrullarna (missade att fota bytet av den som är fjäderbelastad) var nödvändigt. De hade börjat bli glappa.
Otroligt vad tyst och mjukt motorn nu går med båda remmarna bytta. Skönt, det har varit lite remljud tidigare, i synnerhet vid start av kall motor.

För några dagar sedan var vi på miniöluff i Grekland. På Antiparos hyrde vi denna lågprestandabil som dock hade ambitioner. Det står IEM på nummerskylten och visst kan man ana en antydan till "diffusor" ala M-paket på bakstötfångaren... Bloggbild
  2011-07-10 Bloggbild
  2011-07-10 Bloggbild
  2011-07-10 Bloggbild
 
  2011-06-20 Det var dags för oljeservice på min kollegas 318i -97 och det sammanföll med vår kollega och kompis E39 som oxå "tiden var inne" för. Vad är lämpligare än att hänge sig en vardagskväll i gott sällskap och göra gemensam service.
E36:an är som ny, den har bara gått strax under 7000 mil. Hittade felkoder på ABS/ASC men kom inte tillbaka efter att felkoderna raderats. Återstår att se om det dyker upp igen.
Märklig upplevelse att justera handbromsen på en drygt 13 år gammal bil och det ändå såg ut som nytt inne i trumman. Skoj.

På E39 låg det felkoder på DME, dock utan text i felkodsraden. Får se om det kommer tillbaka.
Trevlig syn på gården blev det i alla fall med tre Bimmers i rad!
Testade broderns nya leksak häromdagen. Värdig kompis till hans 330i... Bloggbild
  2011-06-20 Bloggbild
  2011-06-20 Bloggbild
  2011-06-20 Bloggbild
 
  2011-05-18 Oljeservice. Tretrettin har gått hela serviceintervallen utan att dragit en droppe olja. Väl investerade pengar att uppgradera vevhuventilationen förra servicen. Tänkte byta multiremmarna men det det är ju inte särskilt generöst med plats. Hmm, får bli en annan kväll. Tog i alla fall sats för att byta remmen till AC pumpen. Den började få torrsprickor.
Provade att släppa på spännhjulet men axeln hade fastnat så ingen förspänning låg på remmen. Blev till att smörja upp axeln, tur det följde med en sådan när jag köpte ny spännrulle.
Nu får jag hålla ett öga på den och smörja lite då och då och så ska jag samlat tid och tålamod för den andra remmen... Bloggbild
  2011-05-18 Bloggbild
  2011-05-18 Bloggbild
  2011-05-18 Bloggbild
 
  2011-04-10 Produktiv helg. Oljeservice med hjulbyte på kollegas 540iAM, ett poleringsbesök av annan kollega med sin P1800 och hjulbyte åt en tredje kollega med sin 318i och till sist hjulbyte med nya bakdäck till "tretrettin" inklusive storstädning och tvätt.

En helg är alltid lättare att speca när övriga familjen är bortrest... Bloggbild
  2011-04-10 Bloggbild
  2011-04-10 Bloggbild
 
  2011-03-06 Årets första nanopolering och vaxning genomförd. Äntligen börjar det bli årstid för lite meningsfull sysselsättning... Bloggbild
 
  2011-02-19 Svågerns 316i Compact -96 råkade ut för tändspolehaveri ¨för några veckor sedan med påföljden att DME boxen "brann upp". Efter att tändspole och DME box med samma nummer köpts från en donator så uppstår ju den klassiska problematiken med kodning av EWS systemet. Efter att läst "tusentals trådar" här på forumet om ämnet framgår att det finns bara tre alternativ.
1. Skaffa ny okodad DME box och låta BMW koda in den till bilen.
2. Skaffa förutom DME box även EWS modul och tändningslås från en och samma donator.
3. Försöka laga/byta slutsteg i befintlig DME box så att kodningen blir intakt.

Nu var den "brunna" DME boxen väldigt illa däran i slutstegsdelen så att laga den var omöjligt. Men vi tänkte prova om det gick att flytta över någon komponent som är programerbar från oskadade delen av kretskortet. Efter konsultation med ett "elkomponentsorakel" så pekade han ut en EPROM som satt fasthakad. Den kan de vara, sa han, prova flytta över den. Det gjorde vi, och döm om vår förvåning när bilen startade! Inga felkoder fanns kvar och nu har det fungerat i två dagar.

Oraklet sa att EPROMen var av en typ som man med infrarött ljus "nollställer" och kanske går det att göra på begagnade boxar och sedan koda in dem på nytt?
Både lättande och "skrämmande" att det var så lätt att kringå/synka EWS men man lär sig något nytt varje dag...
 
  2011-01-12 Köpte ett "äkta original" Carsoft Ultimate home 8.7 häromsistens. Jag har provat ett antal fulkopior genom åren utan resultat och tänkte att det vore bra med ett fungerande program. Sagt och gjort, hem i brevlådan damp (eller rättare sagt till OKQ8: paketutlämning) en liten kartong med modem, diverse bilkontakter och en grammofonskiva med programmet och en tillhörande säkerhetsdongel ala USBmodell. När jag tittar på grejerna så noterar jag att alla kontakter och sladdar är lika de andra modem och "carsoftkopplingar" jag tidigare köpt, dvs årtionden ifrån "USB-världen". Som tur var har jag en bärbar HP dator från 2005 som har en gammaldags comport så det gick lätt att få grejerna att fungera. Men, hur gör man om man inte har en gammal comport? Det är ju ett av de ledande ämnena i Carsofttråden under forumsidorna. Oändligt antal försök har gjorts med olika USBadapters kan man läsa.
I manualen står det att det enda sättet att få en dator utan comport att fungera ihop med Carsoft är att använda ett PCMCIA kortsadapter enligt RS232 standard.
Det måste jag prova tänkte jag, köpte ett sådant från en spelbutik och så körde jag in hela paketet i en annan dator som bara har USB portar och pcmcia kortläsare. Efter lite inställningar i Carsoft på vilken port som skulle användas så fungerade det klockrent! Kanske det hade varit lösningen på de andra programen oxå då det ofta stått "ingen kontakt" etc och att USB adapters inte fungerar mer än hjälpligt ihop med Carsoft.
Bra var det att kunna se livedata och få tydliga och bra felkodsrapporter. Skoj! Bloggbild
  2011-01-12 Bloggbild
  2011-01-12 Bloggbild
  2011-01-12 Bloggbild
  2011-01-12 Bloggbild
  2011-01-12 Bloggbild
 
  2011-01-06 Toksnöar idag igen. Inte helt fel att grannen lämnade sin fyrhjuling med plog i mitt garage när han åkte bort över helgen. Otäckt vad roligt det helt plötsligt blev att skotta snö... Bloggbild
  2011-01-06 Bloggbild
  2011-01-06 Fick en fråga häromdagen på vilken olja det ska vara i automaten på en E46 diesel. I BMW TIS så framgår det klart att det ska vara ETL 7046E på alla med diesel, oavsett färg på skylten och årsmodell. Det som avgör ar de sista bokstäverna på lådan (WG eller WZ) och det nummer som står på skylten. Bensinarna är det ETL 8072B som gäller, och de har andra "slutbokstäver".
Läser man på en del internationella websidor så har flera hällt i Dexron VI (6) även i dieselbilar och menar att den oljan "superseds" ETL 7046E som är en Dexron III.
Verkar vara en hel del möjligheter att gå vilse i denna oljedjungel...
  2011-01-06 Bloggbild
 
  2010-12-20 Köpte och monterade en flong ny takbox idag inför stundade långhelgers ökade transportbehov. De takboxar jag tidigare använt har varit en modell större och har påtagligt ökar vindfånget. Denna modell är lite smalare och spetsigare. Får se om det blir någon skillnad, och hoppas oxå att det räcker till. Kanske bra att den inte är så stor för då kanske packningen blir mindre... :-) Bloggbild
 
  2010-12-17 Besökte bilprovningen idag med "tretrettin". Vädret måste vara värsta tänkbara för bilprovarna, det snöade helt galet och temperaturen låg på ca -1 och istället för att ploga så öste man på salt. Jag började med att be om ursäkt för att bilen var (i mina ögon) fruktansvärt lortig. Han skrattade och sa att detta var inte vad han kallade lortig, något solkig kunde han tänka sig att beskriva den.

När han hållit på en stund sa han åt mig att jag var sannerligen ingen vanlig bilägare. Vad menar du, undrade jag? Han fortsatte och sa "detta var den mest välsmorda och skötta bil han besiktat på länge, och jag besiktar många bilar varje dag!"
Sånt är ju fantastisk kul att förmedla till den lagvigda människan som tycker att jag har ett "märkligt förhållande" med vår BMW...

Självklart blev det ett blankt protokoll med supervärden på jämna bromsar, inklusive handbromsen. Något annat resultat hade jag inte förväntat mig... :-)
Bloggbild
  2010-12-17 Det har dykt upp en väldigt trevlig granne i jobbets parkeringsgarage. X5 med M-paket. Det är gott att bara ha möjligheten att stå bredvid den och känna "atmosafären" som farbrorn sa! Bloggbild
 
  2010-11-07 Gräsänkling i helgen och vad passar bättre än lite höststädning och polering av "tretrettin" inför den obarmhärtiga vinterperioden.
1200 mil sedan senaste service och inte en droppe olja har den dragit. Sannerligen skillnad sedan jag uppdaterade vevhusventilationen och skönt att slippa fundera på den gamla modellens filter.

Nymålade vinterdäcksfälgar. Bloggbild
  2010-11-07 Bloggbild
  2010-11-07 Bloggbild
 
  2010-10-30 Trevligt fredagsbesök. Min kompis Stefan kom ner från Falun med sin 330d för att montera stänkskydd fram som jag hade fixat åt honom. Jag har ju själv goda erfarenheter sen jag monterade på min 330d så han var inte svårövertalad när jag föreslog denna fina uppgradering inför vintern.
Perfekt passform och otroligt lätt att montera. Alltid gott med originaldelar. Bloggbild
  2010-10-30 Bloggbild
  2010-10-30 Bloggbild
  2010-10-30 Bloggbild
  2010-10-30 Bloggbild
  2010-10-30 Bloggbild
 
  2010-10-22 Fick "hjälp" att byta till vinterdäck av yngsta dottern. Det är bra att vid tidig ålder lära sig umgås med rätt bilmärke!
Bakdäcken helt slut efter 2 sommarsäsonger. Hmm, ska prova ett annat märke till nästa sommar. Framdäcken däremot, helt intakta efter en sommar, inte alls slitna trots att det är samma märke. Kanske för stark motor?!? Bloggbild
  2010-10-22 Bloggbild
 
  2010-10-16 Bytte däck på den lagvigdas Golf idag. Nya fälgar, däck och kapslar. Satte även dit, styrkta av erfarenheterna från "tretrettin", stänkskydd fram. märkligt att det inte är original på en svensksåld Golf.
Min kollega och väns E39 fick nedslag på en spindelled och krav på ombesiktning på besiktningen idag. Skoj, mer kvällsskruvande... Bloggbild
  2010-10-16 Tog även fram vinterhjulen till BMW:n. Färgsläpp på flera ställen som måste åtgärdas innan montering. Gott att det alltid finns nåt att göra... Bloggbild
 
  2010-10-13 Oljeservicebesök idag. Lycka är att få förlusta sig en onsdagskväll med lite bilpyssel och det var premiär med de nya lysrören i taket på mitt "snart" färdigrenoverade garage. Väldigt ljust och fint med 6 nya armaturer i taket.
Min BMWåkande kollega och väns E39 behövde lite nytt blod i motorn. Vi passade på att byta stift och alla filter som finns under huven.
Vid förra besöket byttes vevhusventilationen ut. Nu ska den sannerligen inte få en chans att frysa eller ställa till det. Skapligt trångt är det dock att byta "allt" som hör till den.

Passade på att justera handbromsen och polera lite. Bara att hoppas att den beter sig lika trevligt på besiktningen senare i veckan... Bloggbild
  2010-10-13 Bloggbild
  2010-10-13 Bloggbild
  2010-10-13 Bloggbild
  2010-10-13 Den ser ut som en smygande katt efter provkörningen... Bloggbild
 
  2010-10-04 Monterade nya värmesitsar i helgen. Det var inte originalmonterat på denna bil när den lämnade fabriken men någon tidigare ägare har eftermonterat "något" i sittdynan och sedan kopplat på ett motstånd för att "simullera" ryggdelen.
Detta har aldrig fungerat så länge jag har haft bilen och när jag tidigare öppnade och mätte så var det avbrott på flera ställen.

När jag försökte koppla in mina nya element till den originalknapp/eldragning som tidigare ägare köpt till så fungerade det inte alls, hur jag än kopplade och tittade i min Bentley servicehandbok. Strömmen kommer och går, ibland 12 volt och sekunder senare utan att jag gjort något så sjunker det till 3,5 volt. Detta oavsett knapptryckning. Skumt.
Jag satte in den medföljande knappen i stolssidan så länge så får jag fortsätta utreda hur jag ska göra för att koppla in mig på "originalets eldragning".

Det var otroligt pilligt att få in de nya elementen utan att de kommer i kläm av diverse "spännen" som är insydda i tyget (missade att fotografera) men slutresultatet blev bra.

Vid provkörning uteblev dock "värmeupplevelsen" och en felsökning inleddes. Jodå, det klickade i relät men ingen ström till knappen. Öppnade relät och fann att hur det än slog så nådde kontakten inte över "till andra sidans" kontaktbleck. Nytt relä på plats och varmt och skönt! Bloggbild
  2010-10-04 Bloggbild
  2010-10-04 Bloggbild
  2010-10-04 Bloggbild
 
  2010-09-23 Så kom det äntligen en ny lucka till draget på plats. Den andra ligger någonstans efter E4 efter att den lagvigda människan inte lyckades montera tillbaka den rätt efter att ha försökt "hitta och montera" draget, se tidigare blogginlägg.
Bakdäcken börjar närma sig slutet av sin uppgift. Två säsonger och nu är det inte långt kvar till slitagevarnarna "larmar". Spontant känns det som att det var få mil de höll ut och att jag nu måste investera i nya till nästa säsong. Hmm.

Är väldigt gott att se all smuts som stänkskydden fram samlat på sig, som "sannolikt" skulle ha hamnat på karossidorna istället. Bra jobb! Bloggbild
  2010-09-23 Bloggbild
  2010-09-23 Bloggbild
 
  2010-09-22 1-serien på besök. Dubbelturbodiesel, M-paket och 6-växlad låda! VÄLDIGT skojjig bil som rullat ner från Sundsvall och fick sova på vår gård en natt.
Mycket märklig känsla detta med start och stopp funktion innan man vant sig. De första hundradels sekunderna när motorn stänger av sig vid trafikljusen är pulshöjande i tron att nu är något fel. Reptilhjärnan möter ny teknik...
Jag tror att den trivs bra hos Christel och Richard... Bloggbild
  2010-09-22 Bloggbild
  2010-09-22 Bloggbild
 
  2010-09-12 330i besök i helgen. Brodern kom ner från Dalarna för att titta på några Lotusar som hamnat inom habegäret. Han är lite vilse min bror sedan han sålde sin Esprit och nu är han på jakt efter en ny. Vi titta de på en -00 Esprit i "mint condition" och en en -05 Elise. Vilka körmaskiner.

Passade på att byta växellådsolja på broderns 330i och så tog vi ur den ofullständiga telefonhållaren till ett vanligt fack som jag hade på hyllan. Bättre helt än obrukbart... Bloggbild
  2010-09-12 Bloggbild
  2010-09-12 Bloggbild
 
  2010-09-04 Kört drygt 800 mil sedan service och inte en droppe olja har den dragit. Det märktes skillnad på oljeförbrukningen första gången jag bytte vehusventilationsfiltret och nu efter "uppgraderingen" till den nyare modellen av vevhusventilation så blev det riktigt bra. Känsligt det här med ordning på ventilationen.

Den lagvigda människan skulle "låna" BMW:n till stugan förra helgen. Då jag var bortrest så skulle hon försöka "hitta draget" för att sätta dit cykelstället. Det gick inget bra och nu måste jag köpa en ny täcklucka... Bloggbild
  2010-09-04 Bloggbild
 
  2010-08-15 Trevligt besök idag. Nostalgi och starka känslor att ha en E34 hemma på gården. Denna är en sällsynt fin 525 iX från 1992 som gått på osaltade vägar i Ö-vikstrakten. Ingen rost någonstans. Skoj. Gått var att i den rådande garagestädningen kunna ge Christer en massa nya "servicedelar" som jag hade liggande kvar på hyllan till E34. Vi hittade en flång ny kamaxelgivare i originalkartong, nya filter mm. Båda glada!
Det är gott att bara sitta i dessa och känna in atmosfären, denna luktade nästan identiskt som min. Måste varit 1992 års luktkollektion laddade i dem båda... Bloggbild
  2010-08-15 Bloggbild
  2010-08-15 Bloggbild
  2010-08-15 Bloggbild
  2010-08-15 Bloggbild
  2010-08-15 Bloggbild
 
  2010-07-18 Ännu ett fint besök idag. Min kompis från Falun dök upp med sitt nyförvärv. Han köpte en E46 320i för 5 år sedan efter inspiration från mig och han hade även denna gång lyssnat noga på mina förslag och det blev en 330d -06 med M-paket. Jag har aldrig varit riktigt nära och analyserat E91:an så det var skoj att få ha den "hemma på gården".
Märkligt att det inte är mugghållare original på en 330, det fanns en hållare i det kylda facket mellan stolarna, det är allt. Snålt.
Det är ovant med dena instrumentpanel som varken har "alla mätare" eller är vänd mot föraren, men det är nog vanesak...
Go bil! Bloggbild
  2010-07-18 Bloggbild
  2010-07-18 Bloggbild
  2010-07-18 Bloggbild
 
  2010-07-10 Service idag. Bytte även olja i växellådan, känns bra att ha i lite ny olja då automaten får jobba friskt i stadstrafik. Texamatic 7045 E som det ska vara i dessa GM lådor på dieslarna. Köpte en hel dunk på BMW förra året och ett filterbyte och tre oljebyten har det blivit.
Uppdaterade även den märkliga vevhusventilationen, det så kallade luddfiltret såg nästan smetigt ut trots att det blev bytt i höstas. Nu monterades den modernare modellen med en annan typ av oljeavskiljare.

Monterade även stänkskydd fram. Jag tycker nog att det blev ok, nyttan går i vilket fall före i detta fall.
Alltid gott att tvätta bilen efter avslutat "kladdande". Bloggbild
  2010-07-10 Bloggbild
  2010-07-10 Bloggbild
  2010-07-10 Bloggbild
  2010-07-10 Bloggbild
  2010-07-10 Bloggbild
  2010-07-10 Bloggbild
  2010-07-10 Bloggbild
  2010-07-10 Bloggbild
 
  2010-06-20 Fick igång originalmonterade telefonen idag! Äntligen. Det har stått de enerverade och välkända orden "Suche basis" så längen jag haft bilen. Väldigt vanligt fel om man ska tro alla BMW trådar på nätet. Jag har provat alla ihopkopplingkoder med och utan stoppur, men nejdå, ingen skillnad.
Härom dan fick jag för mig att googla frågan på nytt. Nu gav jag mig tid att gå igenom sökresultat ända in på sidorna 4-5. Här hittade jag en rysk sida som jag körde i google översätt.
Här talade man om hur man först skulle bryta ev ihopkodning via servicemenyn som man visade hur man skulle nå.
Sedan skulle man upprätta en ny ihopkodning med "Gerätekode" 0000 efter 10 sekunder av och på av ejektboxens onoff knapp.
Och bara så där, kontakt! Nu står det att jag ska sätta i kortet. Och när jag startar bilen på nytt står det "Suche basis" i ca 5 sekunder sen vill den ha kortet isatt.
Nu blir det att fixa ett 3 volts kort. Fortsättning följer.

Här är den ryska texten i google översättning:
Registrering och upphävande av registrering rör SBDH Siemens

Registrera SBDH mottagaren kan använda växeln WDCT, som ligger i block-innehavaren. Du kan också registrera två rör SBDH (ihopkopplade enheter). Före varje inspelning i röret, om det redan används, måste du säga första registreringen. Endast i detta fall i ECU minnescell som krävs för registrering kommer inte att blockeras av gamla data. Om avbokningar vanligtvis upplåsta båda minnet. Starta måste registreras och de som rör ersätts inte.

Obs: När du byter block BIT 2, måste du avbryta registreringen av rören SBDH!

Om du inte kan häva registreringen av röret SBDH i styrenheten, kan det göras direkt. För att göra detta, stäng av SBDH. På samma gång du trycker på 1-4-7 och att inneha dem, trycka på knappen. Vid SBDH meddelande "Mobilteil Service". Ange koden 78728 och välj "Abmelden" (Avsluta). Efter att dubbelklicka på "OK" tube SBDH registreringen kommer att annulleras.

Registrera din handenhet manuellt SBDH
Ställ omkopplaren WDCT i blocket innehavaren i läge "1".

Inkludera kontakt R och vilja att vänta på att telefonen systemet ska fungera.

Vänd R och kontakt inom 10 till igen ställa omkopplaren WDCT till "0".

Ställ omkopplaren WDCT inom 1 - 5 igen till "1".

I det efterföljande 30 till att omfatta SBDH, displayen visar "Bitte anmelden" (Registrera)

Erkänner behovet av registreringen nyckel "OK".

Ange enhets-kod (fabriksinställning: 0000) och bekräfta att trycka på "OK".

Displayen visar "Anmeldung lduft" (Det finns en registrering), efter en kort tid kommer displayen att SBDH omvärld.
Bloggbild
  2010-06-20 Bloggbild
  2010-06-20 Kom på att jag hade ett nytt kontantkort hemma, visserligen ett modernt 3G kort men man kan ju alltid prova, tänkte jag.
Klockrent, den svalde kortet och så kom det upp TELIA på displayen och jag provade att ringa. Fungerar perfekt och ljudet går via radion.
Detta är en stor dag... Bloggbild
 
  2010-06-13 Tvättade bilen i förmiddags när solen dök upp och det blev drygt 20 gr varmt. Nu regnar det igen så jag får snart anledning att tvätta igen...

Snart dags för service igen. Olje service står på tur, måste köpa hem nödvändig rekvisita... Bloggbild
 
  2010-05-25 Med motorjournalister som kompisar och kolleger så kan det bli så här spännade fotografering i parkeringsgaraget vid hemgång.

Jag är kluven inför om jag ska montera coronaringar, jag är rädd att det ser "lekigt ut" eftersom det aldrig var originalmonterat på E46.
Det är ju snyggt när det är på plates från början.

Kanske bättre att lägga pengarna på att försöka få igång originaltelefonen istället... Bloggbild
 
  2010-05-22 Ännu ett fint besök, denna gång en 540 iAT med stora M-paketet. Vilken trevlig bil, och vi bytte olja i växellådan, denna gång bara det som var i tråget. Vi bytte filter för några månader sedan och då såg inte automatoljan särkild snygg ut. Nu var den klar och fin och mår nog bra med ny omgång. Nu växlar den kanonfint.
Inga felkoder fanns att läsa ut, wiren till höger bakdörrshandtag hade hoppat ur så den kom åter på plats. Måste ha varit felmonterat av någon okunnig då det är har när omöjligt att ens få dit det när man ska kroka i den. Att den skulle "kroka ur sig själv" ter sig osannolikt när den sitter rätt.

Kunde inte låta bli att tvätta och polera den... Bloggbild
  2010-05-22 Bloggbild
  2010-05-22 Bloggbild
  2010-05-22 Bloggbild
 
  2010-04-27 Nya framdäck monterade idag. Köpte nya bak i somras och då valde jag Hankook Ventus V12 evo och nu blev det lika fram. 225/45x17 fram och 245/40x17 bak, helt riktigt enligt instruktionsboken. Kanske vore det skoj med 255 bak nästa sommar...
Nu blir det åka av! Bloggbild
 
  2010-04-17 Fint besök idag. Min vän och arbetskompis kom med hela familjen och hälsade på för att byta till sommar däck. Naven målades även på denna i "Scania chassie grey" och resultatet blev kanon med sommardäckens 17 tums m-fälgar.
Vi hann även med att nanopolera bilen, nu är det bara att lägga i alla stenskott efter vinterns obarmhärtiga sand och stensprut.
De är verkligen snygga E39:orna med M-paket... Bloggbild
  2010-04-17 Bloggbild
  2010-04-17 Bloggbild
  2010-04-17 Bloggbild
 
  2010-04-11 Årets första nanopolering och Top coat sealing! Äntligen, som jag har längtat...
Blev riktigt blankt och med bra djup i lystern, tänk om det kunde låta bli med att bli "fulväder" så att den kunde få förbli såhär... Bloggbild
  2010-04-11 Bloggbild
 
  2010-04-10 Bytte till sommardäck idag och passade på att måla naven och oken i "Scania chassigrey", en mycket tålig mörkgrå färg som ramen på lastbilarna är målad i. Hade en 3 liters oöppnad burk kvar från åkeritiden som kom till pass.
Blir nog att måla på fruns Golf oxå. Bloggbild
 
  2010-04-02 Fortsatte felsökningen på knuten. Det visade sig när jag fått bort "smörjelsen" att på en av lagerbanorna så är det en tydlig slitagekant där kulan rullat fram och tillbaka. Märkligt nog inte på de andra fyra lagerbanorna. Kanten känns tydligt med fingret och sannolikt är detta boven till vibrationen.
Kan det vara härdningsfel månntro då de andra lagerbanorna är "som nya"?
Detta torde vara ett ganska förkommande fel på E46 med denna knut (många har vanligt knutkors längst bak och det beror nog på vilken motor bilen har) då det går att läsa mycket om det med mycket spekulationer men få konkreta lösningar. Hade alltså räckt med att byta knut men det är gott att veta att allt är nytt! Bloggbild
 
  2010-03-29 Tog och felsökte lite på den gamla kardanstången idag. Hittade inga direkta fel förrän jag kom till "Const.-veloc. joint wthout knurled bush", dvs knuten som sitter mot bakaxeln. När jag snurrade på den kändes den lite "knostrig" så jag pillade isär den.
Luktade apa om "Lubricant Olistamoly 2 LN 584 LO" som antagligen användes vid monteringen. Nu var den alldeles svart och luktade bränt. Här är nog sannolikt problemet, på den nya gick det att röra på knuten lätt och fint.
Och ja, fantastiskt att åka utan vibrationer! Bloggbild
  2010-03-29 Bloggbild
  2010-03-29 Bloggbild
  2010-03-29 Bloggbild
 
  2010-03-27 Bytte kardanstång på "tretrettin" idag. Har haft ett irriterande småvibrerande i farter 95-103 km/h. Jag har läst om detta fenomen på både svenska och utländska webbsidor och konstaterat att många börjat med att byta hardyskiva, sen stödlager osv. Jag tänkte att det var lika bra att byta hela smacket på en gång så jag slipper riva ner allting flera gånger.
Märkligt nog så krånglade ingenting, inte ens att få isär avgasröret. Det gick enkelt att lyfta ner det och sen ta bort värmeskyddet.
Skruvarna vid hardyskivan var extremt hårt dragna, men med mycket brutal kraft så överlistades dem.
Sen var det bara att lyfta dit nya axeln som jag passade på att köpa under superveckan och plocka ihop resten.
Jag gjorde jobbet i mitt garage utan lyft. Det blir ett förfärligt hasande runt under bilen men det går. Lyft är dock att föredra, då görs nog detta jobb på halva tiden...

Fantastiskt vilken skillnad under provkörningen, inte tillstymmelse till vibration! Äntligen. Bloggbild
  2010-03-27 Bloggbild
  2010-03-27 Bloggbild
  2010-03-27 Bloggbild
  2010-03-27 Bloggbild
  2010-03-27 Bloggbild
 
  2010-03-08 Sportlov i Dalarna. Passade på att tvätta bilen på OK i Leksand. Var nog över 15 år sedan jag var i den GDS-hallen. Hittills har "Tretrettin" klarat vinterns obarmhärtiga tillvaro bra, hittade inga nya skavanker när det äckliga smutslagret tvättas bort. Det känns dock bättre att bilen blir smutsig direkt beroende på smältvatten än att det bara är nedsaltade vägar... Bloggbild
 
  2010-02-19 En arbetskompis ville att vi skulle montera mätarringar på hans E39. Då kunde jag inte låta bli att beställa hem till "tretrettin" oxå. Styletech levererade och på en ½timme var de monterade i båda bilarna. Känns skönt, har saknat dem sedan jag monterade sådana i E34:an... Bloggbild
 
  2010-02-11 Nu vill bilen tvättas igen. Helt klart en rimlig önskan! Bloggbild
 
  2010-02-05 Fastnade med "tretrettin" på vår lilla väg till huset igår. Ca 30 cm tjocksnö slickade sig fast under bilen och det blev stopp. När jag skottat ren vägen och runt bilen så försökte jag komma igång, men inte då. Då la jag i driven och gick ut för att skjuta på, då plötsligt fick bilen fäste, förardörren åkte igen och jag fick springa efter bilen. Fick stopp på framfarten ca en meter från garageväggen. Puh! Hade varit en utmaning att formulera skadeanmälan om jag inte hunnit ikapp... Bloggbild
 
  2010-01-19 Äntligen biltvätt idag. Den stackars bilen har fått samla på sig smuts och salt som sedan frös fast under all snö och kyla den utsattes för under jul- och nyårshelgen.
Att tvätta bilen i -25 gr C ter sig inte så klokt, sen blir det ca -2 gr C och då blev det för slabbit att ens tänka på att tvätta. Snart får man köpa hem spolarvätska på pall...
Jag avskyr att ha en lortig bil, det är som att ha en smutsig skjorta på sig. Och en BMW har man ju narmast kroppen, eller hur...?
 
  2010-01-15 Var förbi BMW i Solna och hämtade nya termostater idag. Hoppas det finns tid att "serva dit" dem i helgen. Det är nåt märkligt med delar i originalkartong. Att det psykiskt kan kännas så bra trots att man antagligen kan köpa samma del billigare på mekonomen eller autoexperten. Jag gillar dock att samla original/BMW kvitton till "fordonspärmen".

Såg en mycket fin 325dATouring med M-paket där i utställningshallen. Uttagen i juni 2009 och "nere" i 365 000. Den hade gått bara 650 mil. Mycket dyra mil... Bloggbild
 
  2010-01-10 Körde en sväng till Dalarna torsd-fred och noterade till skillnad från norrlandsresan över jul/nyår så orkar inte termostaten (eller termostaterna då det är en extra vid EGR:en när det är automat) hålla nålen på tempmätaren rakt upp när utetempen drar sig ner till -27 gr. Skillnaden ligger väl i att jag nu åkte själv i bilen utan takbox och med en bråkdel av packning/bagage. Blir att byta termostater.

Kollade även av felkoder när jag var där på broderns 330i och det visade sig att det var 3 koder som dök upp. Vid en visuell koll så stämde det, två av koderna gällde eldelen på termostathuset och den visade sig vara "plaskvåt" av glykolsörja. Kortslutning. Bara att byta ut. Den tredje koden var relaterad till LMM och efter att vi googlat koden så verkade det handla om "bälgbrott". Mycket riktigt, den lilla slangen på den andra delen av insugsbälgen var sprucken i den tvära böjen. Efter tätning i väntan på nya delar så försvann även ett irriterande pipande från motorn vi ett visst gasläge. Torde vara ett vanligt fel på M54 motorerna.
Brodern sa att det var ett konstruktivt besök... Bloggbild
 
  2010-01-05 Trivsamt med dubbfria däck denna säsong. Men jag har aldrig upplevt att vinterfälgar dragit in/på sig så mycket snö så att bromsarna fryser och mycket obalans i hjulen uppstår efter varje stopp. Åkt en norrlandsturne över jul- och nyårshelgen till svärföräldrar och inser att 17 tums 5 ekrade vinterdäcksfälgar inte är optimalt.
Med takbox på och packning för två stora och två små så gick den som tåget! Överskattat med fyrhjulsdrift...

Vädigt kallt var det dock, se bild. Bloggbild
 
  2009-12-22 Besiktade "tretrettin" i tisdags. Äntligen en besikningsman som förstår en premiumbil, en som förstår att sportstolar är ett måste och att den ska vara "så här låg" från fabrik. Klockren även på avgastestet, är alltid "lite nervös" då jag plockat bort de olycksaliga insugsspjällen.

Alla bussningar var i gott skick och bromsarna har bara gått ett år sedan alla skivor byttes.
Resultatet blev som väntat "med beröm godkänt"...

Känns bra. Bloggbild
 
  2009-12-13 Nu har min gamla E34 Touring bytt ägare igen, drygt ett år sedan jag sålde den och nu har den gått styvt 39000 mil. Den som köpte den av mig har varit helnöjd, och trots att människan aldrig ägt BMW förr så blev det "naturligtvis" ännu en BMW nu när E34 blev såld. Skoj!
 
  2009-12-10 Tvättade bilen i maskintvätt idag, med borstar. Känns inte bra, påminner om när man "tvingar" i barnen hostmedicin. Stackars bil, måste vara som att linda in kroppen med hårborttagningstejp och slita av den i ett svep...
  2009-12-10 Följde med en kollega idag för att titta på en E39, en -02 520i med M-paket. Bilen var oroväckande "ohärjad", dvs original dörrar och "oomlackad" förutom bakluckan som sannolikt var bytt. Vi får se om det blir affär. Fantastiska bilar dessa E39, om fler hade sådana skulle vi slippa många världskonflikter och skiljsmässor!
 
  2009-12-03 Servade bilen igår. "Förstärkt" oljeservice där även bränsle och luftfilter byttes. Och så det lilla vehusventilationsfiltret. Märklig konstruktion, jag gjorde rent det lilla filtret i maj och nu var det nästan "andningslöst" igen. Får nog bytas varje år härefter eller så får jag uppgradera till den nyare varianten.

Otroligt vad man får klä av en 330d motor för att byta luftfilter och vevhusfiltret, dessutom ta bort hela friskluftintaget på torpedväggen. Men å andra sidan får man ju chans att smörja upp alla vindrutetorkarleder samtidigt.
Skoj att umgås bilen är det i alla fall...
 
  2009-11-08 Tvättade bilen ute med pannlampa ikväll. Min fru tycker jag går för långt i min iver att hålla bilen ren. Förstår inte vad hon menar...



Antal läsare till bloggen: 28006 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2017  AutoPower.se