Sida 1 av 8
|
|
---|---|
zaza |
Hej, är det någon som råkad ha smma prblem som jag!!! efter det man stängt av AC börjar det lukta illa. vad kan det vara hjälp +++zaza+++ |
Det finns en viss sorts mögelsvamp som gillar att sätta sig i AC-aggregat. Det kan lukta seriöst Pekka... Botemedel #1: Köp ett svindyrt specialmedel från en kylfirma & spraya i luftintagen. Botemedel #2: Blanda klorin/vatten 1/4 och spraya i luftintagen. Resultatet blir samma: Äckelbäcklet samt lukten försvinner. Lycka till, JOP |
|
hade samma problem ( dock inte vid användningen av AC-n ) när jag använde ventilationen- luktade illa speciellt under fuktiga dagar. Öppnade huven, av med kupefiltren och vipps- där låg fullt med skit under filtren. In på verkstaden för rengöring och byte av filtren. Nu luktar det BMW igen... | |
zaza |
ett litet missförstånd möjligen; det luktar illa efter att ha använd AC alltså när man tryckt på AC knappen. |
Just det. Hur går det med klorinet nu då? Detta kan även hända på bilar utan AC. Min gamla Subaru-pickup började lukta hundskit (jo, faktiskt) invändigt för några år sedan. Efter att ha kollat alla mattor efter dylikt, så kunde jag bara konstatera att lukten kom från ventilationsöppningarna. Efter att ha kollat så att ingen skojfrisk polare hade varit framme med en vovvepåse så körde jag klorinmetoden. Hundskiten försvann och klorindoften var borta på mindre än en timme. /JOP |
|
![]() 23.251 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kolla dräneringarna till kupéfilterboxen och byt kupéfilter om du inte gjort det på länge. Är det lika illa så är det nog så att man får inhandla en dyr bakteriedödande spray för ca 500 spänn räcker visst bara till en behandling eller åka till en kylfirma som fixar sånt. Klorinblandningen kanske funkar den också?? . ///MVH Hasso Länk |
Klorin funkar alldeles utmärkt. Troligen lika bra (kanske bättre??) än specialmedlet. Klorin slår ihjäl både mögel & bakterier. Man får många flaskor för 500 pix... Till och med Överskottsbolagets "Klorrent" funkar utmärkt i sammanhanget. Arbetsgången ser ut så här: * Se nu till att sno lite klorin ur tantens tvättstuga, sno även sprayflaskan hon har när hon stryker. * Blanda & spraya (med fläkten igång). * Ta femhundringen i bakfickan, kör en vända så klorindoften ventileras ut. * Stanna & köp blommor samt en ny sprayflaska åt tanten. * Notera att du nu fortfarande har en stor del av femhundringen kvar. :o) JOP |
|
![]() 2.671 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Alla klorin produkter är bra, dvs kolla att produkten innehåller ngt med Natriumhypoklorit. Det viktiga i sammanhanget är ....hypoklorit. Tänk bara på att ej använda för koncentrerade lösningar då det är basiskt (kan reagera med metaller och vissa plaster). Följ tillverkarens rek. Det finns ett medel som jag tycker är snäppet bättre och det är Virkon. Har ungefär samma verkningsmekanism som klorin men med skillnaden att det ej luktar klor. Det är ej heller lika reaktivt mot metaller. Personligen så har jag alltid använt vanlig klorin i mitt labb tills virkon kom. Jag har alltid skitigt i de "flashiga och dyra" desinfektionemedlen som finns då de oftast är en (oftast) sämre kopia på klorin liknande produkter. Det finns inget bättre medel mot mikroorganismer idag (undantaget de "giftiga" som tex formaldehyd, fenol eller strålning). Jag har använt och använder det mot alla de virus och bakterier jag jobbar med då det har bäst effekt. När det gäller virkon så tag kontakt med ngn som säljer produkter till lantbruk då det är vanligt att man sprayar djuren med det lite då och då för att få dem "rena". Virkon har den fördelen mot klorin att det är mer harmlöst för människor och djur. För djurstallar brukar det heta Virkon-S. T.ex amerikanska armen använder också enbart klorin i sina högrisklabb för att ta kål på diverse virus-bakterier och svampar/mögel så om du har lukt orsakad av mikroorganismer så kommer klorin/virkon garanterat att hjälpa. Det gäller i samtliga fall av dålig lukt. Avlopp, bilklädsel, skitiga kallingar, stövlar, skor, sura kapell, pressenningar. Jag brukar alltid ha en sprayflaska tillhands. :) "Snälla! Bromsa!" |
Var sa du att det där Virkon fanns att köpa nånstans? Kanske hos Granngården? Innehåller inget Natriumhypoklorit eller? Klorlukten vill man ju gärna slippa, och om Virkon inte luktar klor så undrar man vad som är den verksamma beståndsdelen. FP |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Folke! (kolla mailen) Med risk att bli raderad: Huvudingrediensen i Virkon är ett s k trippel-salt, i vilket kaliummonoper-sulfat (KHSO5) är den viktigaste. Virkonpulvret innehåller också en mindre mängd vanligt koksalt (NaCl). När koksaltet löses i vatten bildas kloridjoner, med vilka kaliummonoper-sulfatet reagerar och bildar aktivt klor (Cl2). Det är dock inte aktivt klor som utövar desinfektionsverkan i Virkon. Aktivt klor föreligger endast i små mängder och övergångsvis i Virkon. Förklaringen till detta är central och en väsentlig del i det patent som skyddar Virkon. Utöver att tillhandahålla kaliummonopersulfat har trippelsaltet uppgiften att sänka pH-värdet i Virkon så att detta blir surt (pH 2,6). Till följd av den sura miljön fortsätter den reaktion, som ledde till bildningen av aktivt klor på så sätt att klor tillsammans med vatten bildar under-klorsyrlighet (HOCl) samt väte- och kloridjoner. Denna reaktion är en s k jämviktsreaktion, vilket innebär att alla ämnen som deltar i reaktionen finns närvarande i lösningen samtidigt. Till följd av detta finns alltid små mängder klor närvarande, som kan reagera med en annan ingrediens i Virkon, nämligen sulfaminsyra (NH2SO3H). Denna reaktion leder till bildningen av klor-sulfaminsyra och saltsyra. Klorsulf-aminsyran sönderfaller i sin tur i vatten och sulfaminsyra, som alltså återbildas, och på detta sätt går reaktionen runt i ett kretslopp med konsekvensen att aktivt klor successivt omvandlas till underklorsyrlighet, som är Desinfek-tionsmekanism nr 1 i Virkon och den allra viktigaste. För den kemiskt intresserade återfinns de centrala reaktioner, som leder till bildningen av underklorsyrlighet, i bi-laga, uttryckta i kemiskt formelspråk. Underklorsyrlighet och hypoklorit är på många sätt varandras syskon. Så har de till exempel likvärdiga miljöeffekter och blekande egenskaper. Man kan till och med göra gällande att Virkon är en Klorin-liknande produkt. Men det finns några ytterst viktiga skillnader. Som ett resultat av ovan beskrivna reaktion, som bildar underklorsyrlighet successivt, föreligger underklorsyrligheten i Virkon i väsentligt lägre koncentration än hypoklorit i Klorin. Som bekant pågår en intensiv debatt om Klorins miljö-egenskaper. Vare sig förespråkare eller motståndare har kunnat leda sina upp-fattningar i bevis, men marknaden strävar efter ersättningsprodukter med lägre hypoklorithalter, bl a för att i samband med användning minska risken för bildning av polyklorerade organiska föreningar, vilka är icke-önskvärda ur miljösynpunkt. I Virkon är koncentrationen endast 1/100-del av den i Klorin. Vilken uppfattning man än har om Klorins miljöegenskaper så innebär detta att Virkons miljöegen-skaper under alla förhållanden är väsenligt bättre. Likaså är Virkons blekande egenskaper knappt noterbara. Den här skillnaden kan belysas med ett enkelt experiment. Om man stoppar handen i en Klorin-lösning så luktar den klor efteråt. Gör man samma sak med en Virkon-lösning så luktar handen inte alls efteråt. Det finns ytterligare en viktig skillnad mellan Virkon och Klorin. Virkon har en betydligt bättre effekt mot mikro-organismer, beroende på att underklor-syrligheten har en väsentligt bättre des-infekterande effekt än hypoklorit, vars sämre effekt kan förklaras av att de negativt laddade bakteriemembranen tenderar att repellera hypokloritjoner-na, eftersom också dessa är negativt laddade. När kaliummonopersulfatet löses i vatten händer flera saker. Så bildas också väteperoxidjoner (HOO_), vilka utgör Desinfektionsmekanism nr 2 i Virkon. De utövar en oxiderande effekt på organiska strukturer i allmänhet, men framför allt kan de oxidera det salt som finns i biologiska vätskor, t ex inne i mikroorganismerna. Som ett resultat av denna oxidation bildas aktivt klor lokalt med följd att cellen avdödas. När kaliummonopersulfat löses i vatten uppstår också en reaktion med vatten, varigenom väteperoxid (H2O2) bildas. Denna har en betydande desinfekter-ande verkan och utgör därmed Desin-fektionsmekanism nr 3. I enlighet med vad som sagts ovan reagerar klor och sulfaminsyra under bildning av klorsulfaminsyra och salt-syra. Klorsulfaminsyran sönderfaller efterhand, men eftersom vi här talar om en ständigt pågående reaktion föreligger hela tiden små mängder klorsulfamin-syra. I denna finns en komponent med baktericid effekt, den s k NH2Cl-gruppen och denna utgör Desinfek-tionsmekanism nr 4 i Virkon. Virkon innehåller äppelsyra, vilken tillsätts i avsikt att ge lösningen rätt pH. Äppelsyran ingriper själv inte i den kemiska processen, men den kan sägas styra lösningens oxidativa effekt. Där-utöver har äppelsyran en selektiv viru-cid effekt och utgör därmed Desin-fektionsmekanism nr 5 i Virkon. I Virkon finns också ett fosfat, natriumhexametafosfat med uppgift att buffra lösningen och hålla dess pH stabilt kring pH 2,6. Möjligen med-verkar fosfaten också till att ge Virkon förmågan att motstå inaktivering av organiskt material. Virkon-formuleringen innefattar en tensid, nämligen natriumdodecylben-sen. Denna skänker produkten rengör-ande egenskaper utöver desinfekter-ande. Ur desinfektionssynpunkt spelar tensiden en viktig roll genom att bereda marken för Virkons desinfekterande komponenter. Genom att förändra yt-spänningen modifierar tensiden cell-väggen på så sätt att penetrationen genom cellväggen av de övriga kompo-nenterna underlättas. I sur miljö re-agerar tensiden med vissa proteiner och denaturerar dem. I så måtto utgör tensiden Desinfektionsmekanism nr 6 i Virkon, även om det måste konstateras att den som sådan spelar en under-ordnad roll. Till sist innehåller Virkon ett färg-ämne, som skänker lösningen en rosa färg. Färgen har tillsatts främst av säkerhetsskäl för att man ska kunna skilja på Virkon-lösningen och vatten. En parfym slutligen erbjuder viss lukt-reglering i samband med användningen av Virkon. I sammanfattning kan göras gällande att Virkon inte är ett desinfektionsmedel utan flera på en gång samverkande desinfektionsmedel, vilket är förklar-ingen till den kraftiga och snabba effekten; Virkon "förgiftar" inte mikro-organismerna utan förstör dem fysiskt. Av anförda skäl är det osannolikt att mikroorganismer utvecklar resistens mot Virkon. Vad beträffar Virkons effekt på material så tar flertalet material ej skada. Ett viktigt undantag är dock vissa metaller, främst icke-rostfritt stål, koppar och aluminium samt mässing och andra typer av legeringar. Till undvikande av korrosion av sådana material måste man antingen undvika Virkon eller anpassa rutinerna, framför allt genom tidsbe-gränsning av kontakttiden mellan Virkon och ifrågavarande material. Virkon och miljön Aktivt klor föreligger endast i försum-bara mängder i Virkon, men i en miljöredovisning ska de ändå nämnas. I avloppet kommer de små mängder klor som finns att snabbt omvandlas till OCL-. Underklorsyrlighet har i miljöhän-seende samma egenskaper som hypo-klorit, men föreligger i väsentligt lägre halt (ca 1/100-del). Detta är en fördel i jämförelse med Klorin och det är just en lägre halt hypoklorit många efter-frågar som ersättare till Klorin. Väte-peroxid är bra ur miljösynpunkt, eftersom det lätt faller sönder i vatten och syre. Allmänt sett gäller att en fördel med Virkon är att de flesta aktiva komponenterna är oorganiska. Äppel-syran är därvid ett undantag, men ändå "hyfsad" ur miljösynpunkt. Tensiden är en klassisk rengörings-tensid (LAS) med goda rengörande egenskaper. Den används i stor ut-sträckning internationellt och är god-känd inom EU ur miljösynpunkt. I Sverige finns dock synpunkter fram-förda med avseende på LAS' miljö-effekter; den anses svårnedbrytbar, främst i anaerob miljö (t ex nerplöjd i en åker). Som komponent i ett des-infektionsmedel synes de flesta insikts-fulla dock vara av den åsikten att tensiden spelar förhållandevis liten roll. "Snälla! Bromsa!" |
Jisses! Och var handlar man denna produkt? FP |
|
Kolla mailen. :) "Snälla! Bromsa!" |
Läckert svar Folke, men är du säker på detta ;) | |
jag och mina snabba fingrar, jag menar naturligtvis inte folke utan Kävlingepågen :) | |
zaza |
nu är problemet över!!!! jag behövde bara spraya i klurinet och ha fläkten på i en bra tag. men det var inte det enda jag ville skriva om utan berätta om en för mig ny uppfinning, nämnligen pärlor och inte vilka som helst utan damsugar pärlor som jag lade i filter kåpan. Nu doftar det gott som man önskat sig. |
scarface. "Like a rock". Jag har suttit med virus som anses tillhöra "de värsta" och känt mig väldigt konfortabel med Virkonets effekt. Min samlade erfarenhet är att medlet är ett "supermedel" mot mikrooorganismer. Klorin har blivit nr 2 för mig (dock fortfarande ett superpotent desinfektionsmedel) :) "Snälla! Bromsa!" |
Wow "Kävlingepågen" kul att höra någon som vet vad han pratar om, hatten av från min sida. Jobbar du i Lunds multiinternationella läkemedels cluster? "Vad beträffar Virkons effekt på material så tar flertalet material ej skada. Ett viktigt undantag är dock vissa metaller, främst icke-rostfritt stål, koppar och aluminium samt mässing och andra typer av legeringar. Till undvikande av korrosion av sådana material måste man antingen undvika Virkon eller anpassa rutinerna, framför allt genom tidsbe-gränsning av kontakttiden mellan Virkon och ifrågavarande material." Ops, vad händer när evaporatorn råkar vara i aluminium, ska man skölja efteråt med massor av vattendimma för att reducera kontakttiden, eller vad tror ni. Dessutom kan väl inte microorgansimerna växa på ren metall, det måste väl finnas smuts(näring) som de lever på, bör man försöka få bort även denna. För mig är det lungt för min luktar noll idag, men man vet ju inte i framtiden. |
|
Virkon tär på aluminium. Frågan man kan ställa är hur mkt? De erfarenheter som jag har från labbmiljön med de olika metaller/metallegeringar säger att virkon är definitivt "snällare" än klorin. Personligen dock så skulle jag inte vara ett dugg rädd att använda virkon eller klorin ett par gånger för korrosionsgraden (från labbet) har ändå varit såpass låg att den närmar sig obefintlig. Dock skulle jag åka till skroten och leta upp en ekvivalent och testa på (den dagen jag får problem) innan jag sprayar. Mer pga av min paranoida karaktär än osäkerhet inför den erfarenhet jag har och de data som finns tillgänglig. Kanske ngt för Gör-det-själv här på siten. När det gäller den andra frågan så är det JA. Mikroorganismer kan leva på ren metall under förutsättning att de har tillgång till "fukt". Nu är det inte så att alla organismer kan det men det finns undantag. Sannolikheten dock att man har ett sådant undantag i sitt system är nog väldigt obefintlig. Det handlar mer om som du säger att det finns "smuts" tillgängligt. Det i kombination med lite fukt gör att antalet troliga kandidater ökar med ett par loggar. Det enda idag kända undantaget från uttrycket "de finns överallt" är i den smälta magaman från vulkaner. Annars har man hittat "baggar" i varma svavelkällor, pack/inlandsis. PÅ havsbotten, i giftavfallsanläggningar osv. "Snälla! Bromsa!" |
Hasso. Hur kommer jag åt att kolla dräneringarna till kupéfilterboxen? Har samma problem med dålig lukt efter ac-användandet. |
|
En liten fundering som någon kanske kan svara på. Finns det risk för blekning av plast/tyg eller andra detaljer om man använder klorin i de koncentrationerna som vi pratar här? Dvs kan "dimman" fortsätta in i kupén och "ställa till det"? Mvh |
|
Johan B: Njae... Mycket liten risk skulle jag nog säga. "Dimman" kommer knappast att nå kupén med tanke på alla värmeväxlare och kanaler som luften måste passera mellan luftintag & utblås. På mina bilar så har det bara kommit ut en SVAG klordoft ur utblåset, ingen aerosol (dvs. luftburna droppar). Regnstänk kommer ju inte igenom, eller hur? Om man ändå känner dig orolig så kan du ju köra metoden med öppna dörrar en blåsig dag. /JOP |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.