AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Bmw 550 -06 misständer efter byte av ventilkåpspackning

Visad 484 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4st
Postad/Inlagd2017-01-12 11:29
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 550 touring -06
Bmw 2500 bavaria -69
Det blir en halv roman det här men tänkte förklara så utförligt jag kan så kanske någon har ett bra svar och kan hjälpa mig.

Jag fick ett oljeläckage på min bil och det rann olja på vänster sida, cylinder 5-8 och antog då att det var ventilkåpspackningen som läckte. Jag köpte en sats och satt igång att skruva och efter många om och men o diverse svordomar över hur trångt det var så var den bytt. Bilen ihopskruvad och nu var de upp till bevis, startade bilen och skulle kontrollera att de var tätt. Bilen startade och gick lika sött som tidigare men oljan fortsatte rinna.

Jag hade fortfarande bilen på pallbockar när jag startade för att kunna se, stängde av motorn efter ca 30 sekunder. Kompisen kröp in under bilen för att försöka se var de rann olja, konstaterade att de kunde bara komma från packningen bakom generatorfästet eller oljetermostaten. Nu knackade motorn till och började gå lurvigt som satan, stängde direkt av motorn och gjorde inga fler försök utan konstaterade att de var bara att skruva mera.

Gjorde jobbet med att byta packningen bakom generatorfästet och konstaterade att jag varje dag i veckan skulle byta ventilkåpspackning istället för att byta en satans packning för 57kr bakom generatorfästet. Bytte givetvis o-ringar på oljetermostaten och rören för jag ville inte göra om det jobbet igen. Skruvade ihop bilen och gjorde oljeservice, fyllde glykol och servoolja och startade upp bilen. De blev till slut tätt men bilen misständer och går lurvigt. Läste av felkoderna och fick fram följande.

P0012 Insugskamaxellägestiming (A) - för sen (bank 1)
P0022 Insugskamaxellägestiming (A) - för sen (bank 2)
P0016 Vevaxelläge - kamaxelläge felaktigt förhållande (bank 1 givare A)
P0018 Vevaxelläge - kamaxelläge felaktigt förhållande (bank 2 givare A)
P0300 Enstaka/flera cylindrar, feltändning detekterad
P0306 Cylinder 6, feltändning detekterad
P0308 Cylinder 8, feltändning detekterad

Jag bytte plats på tändspolarna, satte tändspole 6 på cylinder 5 och tändspole 8 på cylinder 7 men ingen skillnad, samma kod.
Tog sedan upp kamaxelsensorerna på cylinder 5-8 bank 2 alltså, ohm mätte dem och konstatera bara att de gav samma resistans bägge två. Det är samma givare på insug och avgas så jag provade byta plats på dem för att se om det skulle bli någon skillnad, men icke. Samma fel kvarstår.

Någon som har en ide om vad det är? Har motorn kuggat om eftersom att vevaxelläge-kamaxelläge har fel förhållande? Varför i så fall bara på insug? Är de nå med vanosen då servon har blivit nermonterad för att få bort ventilkåpan?

Är tacksam för ideer som sagt.

IP: ...[0.27.58]
Antal inlägg4.309 st
Postad/Inlagd2017-01-13 08:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT -15
130i -06
Det står inte olja i tändstiftsbrunnarna?           IP: ...[226.250]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2017-01-14 10:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
740-99
740-06
Har haft samma problem. Sök på "Motronic ME 9.2 740 -06" där finns lite mer.
Troligen går din motor i nödläge och då styrs den av gasspjället inte via valvtronicen. Detta är svårt att se, BMW missade detta vid 3 olika besök. Om du kan koppla upp dig och köra live data, kolla vilket undertryck du har i insuget på tomgång. Vill minnas att det ska ligga på ca 50 mbar men i nödläge ligger det på ca 600 mbar.
          IP: ...[8.15.87]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2017-01-14 10:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 550 touring -06
Bmw 2500 bavaria -69
Jag ska kolla upp det och jag har fixat genom en kompis att en mekaniker som har jobbat mycket med BMW ska komma förbi till veckan. Han tar med sig datorn från jobbet så att han kan köra full diagnos och förhoppningsvis kommer det att ordna sig. Har dock genom att läsa på i efterhand förstått att jag tog lös motorn på ett felaktigt sätt. Genom att bara lossa skruvarna o ta upp motorn så kan den tappat sina ändlägen och detta måste justeras in igen.

Rätt sätt är tydligen att lossa alla fyra insexskruvar och hålla ner motorn, sedan sitter det en liten insex på toppen av motorn som man vrider motsols och på så sätt lossar den och sedan monterar tillbaka den genom att skruva ner den igen. När den sedan är monterad och inkopplad ska man göra lära den igen genom att stoppa in nyckeln i tändningsläge i 30 sek ta ut nyckel och stoppa den i tändning igen i 30 sek innan man startar. Det återstår att se om det är felet men jag återkommer o berättar efter att mekanikern varit hos mig.

IP: ...[.193.66]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2017-01-21 17:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 550 touring -06
Bmw 2500 bavaria -69
Nu är bilen igång och det som löste problemet var att rengöra vanos solenoiderna, läste mig fram till detta på ett annat forum där en bmw mekaniker svarat på ett liknande problem. Tydligen är det vanligt att solenoiderna sätter igen trots att man försöker rengöra och få bort all smuts som lossnar när man tar lös ventilkåpan.

Det var ett rätt enkelt ingrepp som tog lite mer än en timme att utföra. Felkoderna måste givetvis raderas oxå. Vid intresse kan jag beskriva hur jag gjorde.

IP: ...[0.27.58]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2017 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120D  -05
Pris: 78.000:-

BMW 335i Coupé  -11
Pris: 295.000:-

BMW 118D  -12
Pris: 135.000:-

BMW 116  -12