Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej, 197hk & 390Nm från BMW performance Tyckte att detta kittet var lite lockande, mer effekt och vrid men fortfarande godkänt och nybilsgarantierna kvarstår. Är det någon som vet lite mer om detta kittet kanske? -Vad kostar det? -Hur lång tid tar det att montera? -Vad kostar det att regbesikta? -Stiger föräkringspremien? -Skatten, mer eller mindre CO-utsläpp? Jag har hittat lite mer info om det på utländska forum, men det känns lite luddigt än. Pratade med BMW i stan idag, de sa att de inte visste så mkt än, men att den första bilen i sverige håller på att byggas om uppe i stockholm nu. Lite mer info: Med BMW Performance Power Kit för BMW 120d och BMW 320d kan motorns redan suveräna prestanda överträffas. Paketet består av mjuk- och hårdvarukomponenter, vilka till sin funktion är perfekt avstämda till varandra. Effektökningen, som uppnås genom en modifiering av motorstyrningen, medför även högre krav på termisk anpassning. Därför ingår även en förstorad kylare för laddningsluften i paketet. Resultatet är en ökning av motoreffekten från 130 till 145 kW och ett högre maximalt vridmoment (från 350 till 390 Nm). Accelerationen från 0 till 100 km/h går 0,5 sekunder snabbare. Från 80 till 120 km/h minskar accelerationstiden med 0,8 sekunder (i fjärde växeln). Den maximala hastigheten ökar med 5 km/h*. För BMW 3-serie (320d, 320d xDrive). 145 kW, modifierad motorelektronik, högre effekt hos kylningen av laddningsluften och 650-Watt-fläkt. Se även: Länk /Christian | |
Läste lite runt efter ditt inlägg men intresset svalnade omgående. Att punka ut hela 2000€ för att få öka 20 hk och 40 Nm? Hellre kör jag original än att lägga ut 20 tusen för den sketna effekten. Köpa en värsting mapp och köpa en BT kabel så ser varken BMW eller nån annan om bilen varit mappad...totalpris max 10000 kr | |
Verdi |
Jag har svårt att tro att det blir särskilt prisvärt med tanke på den måttliga prestandaförbättringen. Vad kostar det? 20 tusen? Men det är ett bra initiativ av BMW ändå. |
Jag har funderat endel på priset, är inte helt säkert vad 20000kr innefattar, men som man skulle kunna tolka det så är det priset inkl: -Ny turbin (för automatlådor) -Större kylfläkt -Större intercooler -slangar -Styrenhet -programmering -montering -ev. regbesiktning I mitt fall blir det ju utan turbin eftersom jag kör manuellt, och med tanke på vad BMW tar för en ny turbin så borde paketpriset hamna på runt 10000kr?!? Jag kollade på ny turbin till min systers 530d, den kostade runt 13000kr hos BMW. Men skulle hela paketet (utan turbin) ligga på 20-25 tusen så är inte jag alls intresserad heller... |
|
Vänta lite nu...ny turbo för att öka 20 hk? Större IC? Ny turbo bara till automatarna? Jag får inte ihop hur det hela skulle vara lönt för 20 tusen, ännu mindre alla dessa modifieringar. För att byta till större IC så är det väl först efter en "steg 2" trimning som detta är nödvändigt....ny turbo är helt meningslöst för ökning på bara 20 hk. Håller med Verdi att det är ett bra initiativtagande att ta fram en sådan här "Preformance kit", men den är ju sjukt överkomplicerad för ynka 20 hk som man mer eller mindre räknar på att få av ett större avgassystem och sportfilter. Men dem som vill punga ut 20 tusen för 20 hk får väl göra det, men det är långt ifrån vad jag kan tänka mig att göra :)) För 20 tusen hade jag modifierat bilen att kunna hålla till bra mkt mer än 197 hk :)) |
|
Herr.Bayer: Med ny TURBIN menar jag MOMENTOMVANDLAREN till växellådan, alltså ingen ny TURBO... Man brukar säga turbin eller converter om den. Och eftersom jag inte har någon automatlåda så borde kittet bli ca 13000kr billigare eftersom en ny turbin kostar såpass mycket. dvs borde det kanske kosta runt 10-12 tusen. Fortfarande lite dyrt, men ballare än att åka original. Anledningen varför jag är intresserad är för att jag vill ha lite mer effekt, men att det vore tråkigt att bli av med nybilsgarantierna när man åker ny E91. Och även om effekten bara blir liknande en original 325d så väger en 320d 85kg mindre och effekt/vikt förhållandet blir bättre, sen är viktbalanden annorlunda på 320d eftersom motorns tyngdpunkt ligger längre bak, den väger lite mer över bakhjulen än över framhjulen med full tank... Lite ballt ändå... ;) (Notera, inget illa mot BMWs 6:or som i övrigt är skönare motorer...) |
|
Jag övervägde detta performance power kit till min 335i, men 20hk och 30nm ökning för över 20 tusen kronor fixar jag bara inte. Bättre köra original och lägga pengarna på annat, tex chassi/väghållning. |
|
Dayton: Jag menade inget personligt med mitt inlägg, men 20 tusen är ju på tok för mycket. Jag kör själv en helt fabriksny bil som jag fick i Juli och som åker på en mappning när som helst. Är du rädd om garantin så skrev jag en enkel lösning. Du väljer först precis vilken trimfirma du vill ha, RICA, VTECH, ESS mfl och får istället mellan 211-238 hk och 420-495Nm beroende på val av firma. Du köper en BT kabel för ca 300 dollar inkl frakt. När det är dags för service eller verkstadsbesök så återställer du till original, du tar din BT kabel raderar alla dina felkoder som orsakats av trimmet så att inte ens BMW själva kan se något. Whooopp så har du garantin kvar då dem inte kan se något och du har bra mycket roligare bil. Om vi ska ta Vteh som är dyrast och tar 8900 kr för sin steg2 mapp med RTS enhet, plus en sådan BT kabel så hamnar du på 11 tusen totalt. Du sparar 10 tusen som du kan ha semester med. Dessutom kan du använda kabeln till dina nästa bilar också. Den kan du även nollställa serviceindikeringar med, du kan läsa ur allt möjligt på din bil, du kan göra egna inställningar mm mm. Så 20 tusen för att bibehålla garanti? Naaaahhh inte för min del då det är alldeles för mycket modifieringar i onödan och alldeles för mycket pengar i fråga för att få behålla garanti. |
|
Det är sant, men min förhoppning är att kittet ska bli billigare för bilar utan automat, alltså hamna på runt 10 tusen ist för 20 tusen. Då kan jag tycka att det kan vara okej... Mitt syfte med trimningen är inte att få en värstingbil (har en trimmad Camaro också) utan mer att jag tycker det är snopet att de höjt effekten i den nya 320d precis efter man köpt den. Så för en extra peng får man en fullt godkänd bil som sticker ut lite mot orginal. Vilket kan ge en bättre känsla för min del, plus att den går bättre än den nya 320d... Sen kan det ju ge ett bättre andrahandsvärde och att det sticker ut lite på blocket när det är dags att kränga bilen. Tack för tipset om BT-kabeln, låter himla intressant det med, men helst skulle jag vilja ha en fullt godkänd bil om något skulle hända, olycka eller annat, då kan man väl tappa ganska mycket av försäkringsbeloppet om de ser att man åker med olaglig trimbox?! /Christian |
|
Herr.Bayer --> om du får en felkod som verkligen oroar dig, hur gör du då? Om du raderar alla koder kommer BMW läsa ECUn och säga att allt är ok. Om du behåller koderna kommer de se att du trimmat. Kna man plocka och välja vilka koder som ska vara kvar? |
|
Pavel: Jag misstänker att man i så fall kan återställa mappen till original och sedan invänta att felkoden som inte har med trimmet att göra dyker upp igen innan man åker till verkstaden. Personligen känner jag att om trimmet ger felkoder så hade det känts som ett misslyckande. En map som ger felkoder skulle inte jag vilja köra med i alla fall. Herr.Bayer: Har du kollat upp vilka felkoder som exempelvis VTECHs trim ger? Jag tycker inte att det borde ge något alls. Det hade varit intressant att få lite generell input från folk som åker med trim-mappar. en sak som jag skulle oroa mig för om jag trimmade diesel var ökade partikelmängder och snabbare förbrukning av partikelfiltret. Eller plockar de flesta av DPF vid trimning? |
|
Pavel du kan ju radera precis vad du vill för koder med BT kabeln. Inte raderar du felkoder som är skadliga för bilen heller utan du raderar dem felkoder som trimmet avger. Kolla med "Allroad" här på forumet som har enhel del effekt i sin och raderar felkoder titt som tätt. Vad Vtech ger för felkoder vet jag tyvärr inte, men det lagras loggfiler har jag hört där överskridna gränser lagras, vilket man nu får om man har mappat. |
|
Hur blev de med BMW Performance Kit? Någon som köpt de? Härligt att köra BMW igen. :o) |
|
Hur hanterar trimfirmorna den extra värmen? BMW skickar ju med större laddluftkylare och kylfläkt. Antagligen för att det behövs! Går det att radera alla felkoder? Det brukar finnas "shadow memory" som man kan läsa av som inte går att radera, där vissa koder lagras för alltid. Felkoderna försvinner då bara från "vanliga" minnet. |
|
Har beställ mitt kit idag, installation den 20:e :-) | |
Får man fråga vad de kostade? Härligt att köra BMW igen. :o) |
|
Får betala 16.500 kr inkl allt. Har en polare i Tyskland som har detta och är VÄLDIGT nöjd, dyrt tycker nog dom flesta men inga felkoder mm. och sedan fortfarande goodwill från BMW om nu något skulle hända... :-) |
|
Hej alla! Har fått min 120d automat (med alla M-paket och grejs) ommappad för en billigare slant, typ hälften än vad ni beskriver ovan. Kört med den hela sommaren och kan bara rekommendera företaget som gjort det. Det blev ca 420Nm och drygt 200hk. På en så lätt bil märks det ordentligt och är helt klart värt pengarna. Kör man lite vettigt ska det inte vara någon fara med värmeutvecklingen, men det är klart, det tål säkert inga alpvägar med bus. Om partikelfilter: är det bara högre värmeutveckling vid omkörning, borde inte det spela någon större roll. Bilen drar lika mycket, eller som mest 0.05dl mer/mil. Sist jag tankade drog den 6,7l/100km landsväg (i hyggligt tempo, typ 30 över eller mer). Om jag ska få den att dra mer, blir körningen inte så diskret att jag behåller lappen. Problemen nu är att man vill ha den lite lägre fram, bättre dämpare, bromsar och däck...Den blir lite lätt fram när mätaren visar 240... Min slutsats: ska du köra fullgas i Alper och på Autobahn. Köp BMWs originalkit och sänk bilen. I Sverige klarar man sig med ommappning. Jag kör över 3000mil/år. |
|
Verdi |
0,67l/mil på landsväg låter sjukt mycket. Jag ligger runt 0,50l/mil med min 221hk-mapp. Dock manuell men med tyngre bil. Då kör jag 30+ eller mindre. Oftast 110-130km/h. |
Fick mitt BMW Performance Kit installerat idag och det är GRYM skillnad, nu är det kraft i hela registret och speciellt i växel 3-6 är det väldigt stor skillnad, känns som en helt ny bil och för 16.500 är detta ett klipp speciellt nu när man även har full garanti :-) | |
Håller med Verdi...6,7l va riktigt saftigt! Jag körde med proppfullt packad bil, 19" fälgar med 275 sulor, ungen och frugan. Jag körde 300 mil söder ut, bl.a genom Tyskland. Min drog inga 6,7l utan låg på 5,8 med ett bra mycket högre tempo än 110-130 km/h. Min är också mappad till ca 238 hk / 495 Nm "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.