AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
94.851

Rep av vanos

Sida 1 av 8
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Hej!

Känner att jag vill dela med mig lite.

Har byt o-ringar och laggering i vanos.
Hade lite ljud från vanos så jag bestämde mig att renovera den. Jobbet är inte så avancerat, tar bara en massa tid.
Delarna beställdes från Besian Systems och BMW.

Bilen har gått 12700mil och är 6år och 4 månader.

Skillnaden för och efter renoveringen är något som alla borde få känna på.
Mer än så säger jag inte. Till och med frugan känner att bilen är rappare och det säger inte lite :-)

O-ringarna som satt i vanos kolvarna var deformerade och väldigt hårda. Hade man inte vetat att det var oringar så skulle tro att det var plastringar.

Det var ett stort spel mellan vanos kolven och loppet så någon vidare tätning var det inte frågan om.

Hur som helst så har jag svårt att fatta att bilen går så ofattbart bra nu. Den har aldrig varit så pigg som nu inte äns när jag köpte bilen då den bara gått 2300mil.

En lycklig BMW ägare just nu iaf :-)
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Hej falsterbo,
Renoveringen är värd varenda krona. Nu i efterhand förstår jag att det finns MÅNGA bilar som inte går som de skall. BMW tar oljudet som skönhetsfel vilket är väldigt konstigt då materialet och toleranserna är felaktiga. Dessvärre så får man onödigt mycket aluminiumspån i oljan när tätningarna blir dåliga. Beskrivningen för renovering av vanos är framtagen av Beisan System och fungerar perfekt. Står även vad man behöver för diverse verktyg och annat material.

Något att fundera på. Ventilkåpan har fått en högre temperatur efter renoveringen. Detta hjälper till att få bort vatten ur oljan. Kan det vara så att dåliga tätningar ger lägre temp i ventilkåpan och på så sätt minska kondenseringen av vatten i oljan. Bara en teori men ventilkåpan blir bra mycket varmare.

Dessa delar beställde jag från BMW.
Länk

NR:9 Ställskruv Torx vanos 11 36 1 748 745

NR:17 Alu brickor banjobult oljeledning 32 41 1 093 596

NR:19 Packning metall Vanos mot topplock 11 36 1 433 817

Ventilkåpspackning sats kontur 11 12 0 030 496

Delar från Beisan system
Länk

Double Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)
Item# BS001

Double Vanos Rattle Repair Kit (6-cyl)
Item# BS002

Soft Vise Jaw Liners
Item# BS091

Beskrivning för hur man gör renoveringen finns här
Länk

94
2.117
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Behöver man inte ett dyrt specialverktyg för att hålla kamaxlarna i rätt läge under operationen också? Men det kanske du redan hade.

Jag är också sugen på att göra detta ingrepp på båda mina vagnar.

//Magnus

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
944_Driver:
Nej kamaxlarna berörs inte för dubbel vanos. Kan garantera att du märker skillnad efter renoveringen. Mina oringar var platta och hårda som plast.
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Låter intressant , om du märkte sån markant skillnad på din 12000 milare så lär ju mina vanosar inte vara täta heller som gått dubbelt så långt !

Kanske kan vara läge att ordna ett gruppköp så kanske man kan komma undan billigare hos beisan .
94
2.117
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ahh, jag läste bara hur man ska göra för enkelvanos och där behövdes det specialverktyg. Dubbelvanosen verkar nästan enklare att fixa det på.

Gammelbilen, 525iT -94, lider av lite dålig tomgång ibland som jag tror beror på att vanosen inte går tillbaka som den ska. Den känns också lite olika pigg beroende på dagformen, troligen också vanos som jäklas. Gått snart 24000 mil.

Nyare kärran, 530iT -01, känns bara lite slö på nått sätt, tror inte att den har en chans att nå 250 som den påstås kunna göra, det går trögt redan kring 230. 15000 mil.

Det är väl bara att börja ladda för ett inköp och en hård mekarhelg ;)

//Magnus

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Trodde inte heller att det skulle bli någon större skillnad då bilen bara har gått 12700 mil. Ack så fel man kan ha.

Lagt upp lite bilder på mina oringar.

Länk
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Jag gjorde ju renoveringen mest för att få bort vanos ljudet vid 1800 rpm.
Hade inte något ljud på tomgången. Byte även oringarna när man väl skruvade.

944_Driver: byt även lagerringarna också värt varenda krona. Justera dessa så du känner ett litet motstånd. Då kan du vara säker på att inte ha något axialspel för vanoskolven.

Länk
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Har enkel vanos , eftersom det känns som ett ganska avancerat ingrepp är det nog inget jag kommer göra själv, och med det undrar jag vad det kan tänkas kosta att få vanosen renoverad hos en verkstad?

bara på ett ungefär :)

Bilen tvekar ibland på låga rpm och drar ca 1dl/mil mer än för 500 mil sedan, och känns ganska slö under 3k rpm. Även något förhöjt knackljud från motorn, men bara lite, inte alls som i era filmklipp.

Bilen har snart gått 22k ( förmodligen mer pga att jag misstänker att den är skruvad ).
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Detta var ju oerhört intressant.
Vad blev totalkostnaden och hur lång tid tog det? Är du erfaren mekaniker eller novis?

Jag kan tycka ibland att vår bil är lite trött men att det kommer mer kraft vid 4000-4500rpm vilket ju i så fall är fel, maxvrid ska infinna sig redan vid 3-3500.
Man skulle ju vilja ha något sätt att mäta om man behöver göra detta jobb eller inte.

Idé: Filma instrumentpanelen när OBCn är inställd att visa motorvarv. Gör fullgasacc på tvåan från 1000-6000rpm. Gasa sedan upp till samma hastighet igen och frikoppla. Filma hastighetsminskningen när bilen rullar. Om detta görs på plan väg och med samma vindförhållanden så kan man ju räkna ut vridmomentkurvan!
Vore mäkta intressant att jämföra en "nyvanosad" bil med vår t.ex. Eller ännu hellre: före/efter på samma bil!
Jag ska göra denna mätning oavsett, om inte annat kan man ju jämföra med vridmomentkurvan från BMW.
ma
7.450
marin849
förresten, ett vanos-fel som leder till lägre vridmoment i fortvarighet borde väl upptäckas och loggas av motorstyrningen? den mäter ju inställd kamaxelvinkel. sen upptäcker den kanske inte om det tar 2 istället för 0.3 sek att ställa om?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Marin849:
Är väl inte helt oerfaren då jag skruvat en hel del i både snöskotrar och motorcycklar under 15 års tid. Bilar har jag väl inte direkt skruvat så mycket i men hunnit renovera en gammal Ford Granada 2.0 motor samt lackerat bilen. Erfaren blir man aldrig utan man får nya kunskaper.

Är man metodisk och strukturerad så är det inga problem att göra detta jobbet. Man skall inte ha bråttom. Jag var kanske extremt noggrann då jobbet tog 14 timmar totalt.
Det svåraste på min bil var den elektriska motorfläkten, trångt som f-n då man skulle vika in en plastskena för att

Kostnad för materialet blev 1650:- plus diverse verktyg som jag saknade.

Kände precis samma sak som dig att bilen kändes lite svag under 4000rpm och det är ju inte så konstigt om vanosen inte fungerar som den skall. Fungerar den dåligt så blir vridmomentskurvan annorlunda.

Jag är inte så mycket för att mäta prestanda då det finns alldeles för många faktorer som påverkar utgången. Men det skulle vara intressant att få veta.

När oringarna har gett upp måste något bli lidande och i detta fall är det motorns prestanda.

Nog loggar systemet felaktigheter i vanos, konstigt vore det annars. Frågan är bara hur mycket som måste vara fel innan logg skapas. När systemet triggar en felkod för vanos så går nog bilen rätt så dåligt också.

Om du själv inte upplever några direkta problem med vanosen så är det upp till dig om du byter oringarna eller inte. Oringarna som sitter i vanosen tål inte värme och blir som plast samt deformerade. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte gjort detta tidigare. Men som sagt är det upp till var och en om man vill att ha tillbaka prestandan. För mig blev det en markant skillnad. Det är inte säkert att alla känner sådan markant skillnad som mig. Tro ett eller ej men även frugan kände att bilen blev piggare :-) och jag som tycke att bilen gick bra före renoveringen.
ma
7.450
marin849
det låter ju som en rätt prisvärd åtgärd:)

detta får bli ett sommarjobb i så fall. skall se om det går att få någon repeterbarhet i prestandamätningarna när det är bättre väder. jag vill ju i så fall kunna mäta någon skillnad.å andra sidan, om det nu så att säga är fel material i packningarna från fabrik så är det ju ändå bara en tidsfråga.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Om ni tänker göra denna renovering så skulle det vara högst intressant att få veta om ni får mindre klegg i vv och varmare ventilkåpa.

Har nästan inget klegg i vv samt mycket varmare ventilkåpa efter nya tätningar.

Finns det ingen annan här som har byt dessa oringar i vanos!
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Lite uppdatering kring vanos.

DME skapar inte någon fel kod när vanos har dåliga tätningar vilket jag trodde. När vanos inte kan ställa kamaxeln rätt så borde kamaxelgivarna ge en signal till DME att något är fel samt att tända motorlampan. Detta sker inte då mjukvaran tillåter en viss felmarginal enligt andra källor.

Dubbel vanos ger intern EGR funktion för avgasreningen. Finns två typer av EGR, extern egr som har separat egr ventil för återförbränning av avgaser. Intern egr där vanos tillsammans med motorstyrningen ser till att en del avgaser stannar kvar inför nästa förbränning.

Vad händer då när vanos har dåliga tätningar. Vanos kolvarna rör sig inte som de skall vilket medför att kamtiderna inte blir bra men ändå ligger inom marginal. Detta medför att den interna egr funktionen blir drabbad och fungerar dåligt. Bränsleförbrukningen drabbas också negativ så även motorns prestanda. Dåligt fungerande vanos ger ett högre slitage på katalysatorerna då risken finns att de överhettas.

Genom att vanos styr egr funktionen för återförbränningen, minskar värmeförlusten i cylinderväggarna. Detta kan tyckas vara ologiskt då själva förbränningen håller lägre temp när egr fungerar. Saken är den att utsläppet av värme blir mindre. Återförbränning av avgaser ger även längre förbränning som i sin tur ger effektivare tryckförhållanden i motorn dvs mot kolven.

Jag hade förut små bludder när man stod och varvade stillastående. Bluddret kom när man släppte gasen. Detta har jag inte längre utan motorn går ner i varv jämt och fint utan någon tendens till bludder.

Genom att jag fått bekräftat från andra att de upplever samma effekt så verkar det formligen som att vanos är den felande orsaken till kraftig uppkomst av klegg. Fungerande vanos ger en varmare ventilkåpa vilket medför att gaserna inte kondenseras i förtid. Det börjar bli svårt som f-n att avfärda vanos och samröret med vv.

Bilar som byt hela vv verkar klegga efter ett litet tag samt att de fryser igen. Frågan är kanske inte varför utan var det verkligen fel på vv i förstahand.

Det är nu fem dagar sen jag renoverade vanos. Normalt sett skulle jag ha lite klegg under oljelocket och i returslangen mot oljesticksröret men den är närmast obefintlig. Har inte gjort några längre körningar utan varit 1 mils körningar i cirka -6 grader totalt kört 20 mil kortkörning.
Mycket intressant tråd. Tack för din utförliga information och kreativitet.
Jag kör fortfarande gammal M30 (älskar den motorn!) så jag har ingen personlig, långvarig erfarenhet av Vanos. Dock har jag nära samarbete med några BMW-verkstäder och kommer ta upp denna fråga nästa gång jag är dit.
ma
7.450
marin849
Mycket intressant.
Går det att köra live-data på bilen så att man kan se eller logga ner bör. resp ärvärde för kamaxlarna?
Dvs, utan att själv koppla in sig direkt på respektive givare och göra hela mätningen själv.

Vad man vill ha är ju fakta som visar reglerfelet för kamaxlarna, och sen på några bilar i olika skick /nyligen bytt etc.

Det verkar lite dåligt om det ej finns stöd i BMWs diagnosutrustning för att kontrollera detta.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Detta var något jag läste sant eller inte så kan man fundera på det.

BMW är medveten om problemet med dåliga tätningar vilket resulterar i dålig prestanda. Rykten säger att de kunder som klagat på dålig prestanda i detta fall har fått uppdatering av motorstyrningen. På så sätt har man förtäckt eller lurat motorn medans felet egentiligen kvarstår. De som haft mycket orolig tomgång eller mycket oljud från vanos så har hela vanos byts.

Tack SpeedLover för ditt intresse i detta ämne. Skulle vara kul att höra vad verkstäderna säger.

Marin849: Helt rätt tänkt. Det skulle vara väldigt intressant. Det skulle också vara väldigt intressant att veta värderna för lambdasonderna också.

Är absolut ingen expert men lite tänkande så kan man komma långt. Mitt stora problem är att andra får samma symtom för vv som mig dvs mycket renare vv.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
MYCKET intressant!
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Lagt upp två bilder. Oljelocket samt den övre slangen från ventilkåpan som går ner till cyklonen. Kört 1.5mil -5 grader inte så kallt med andra ord. Så här såg det aldrig ut före vanos renoveringen. Jag har inspekterat både den övre och nedreslangen i oljereturen för vv varje vecka och det har alltid varit en 1-2mm hinna med gult klegg även vid -3 till 4 grader.

Länk
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Testade lite prestanda som ni andra kanske kan ha lite användning för.
Varje test gjordes 2 gånger för att vara lite rättviss. Fast nog kan man lägga på någon tiondel på varje tid. Dock känns det lite som en fingervisning för lågvarvseffekten. Valde att starta från 1500 rpm då BMW säger att 90% av vridmomentet skall vara tillgängligt.

Förhållande:
Fuktig asfalt
-4 grader
1-2ms sidovind
Mycket svag uppförslutning cirka 0,5grader om äns det.
Dubbdäck 205/55-16

Vxl: 2
Rpm 1500-6000
Tid: 6,122s

Vxl: 4
80-120 km/h
Tid: 7,473s

Vxl: 5 (Går inte fort vid 1500 rpm kändes segt som sirap)
Rpm 1500-3500
Tid 18,945s

Som sagt så kan man nog lägga till någon tiondels sekund.
Detta säger mig inte så mycket förutom att bilen drar bra och känns pigg.

Förut så kändes det som om all kraft kom vid 4000rpm. Det är nu helt borta och bilen accelerera jämt och fint utan några större toppar.Känns lite konstigt, det var ju lite kul med det där suget som kom vid 4000rpm trots allt
Besian säger att oringarna behöver köras in i cirka 32mil för att få full effekt. Vid testerna var det 4mil kvar av inkörningen.

En annan sak som jag lagt märke till är att avgaserna slutat att lukta avgas så att säga. Känns precis som att doppa näsan i en panna kokande vatten. Hett och näst intill luktfritt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.